Behandling av smerter i fot og ankel

Ullevål Kiropraktorklinikk har spisskompetanse på utredning og behandling av fot og ankelplager

Smerter i foten kan ha en rekke underliggende årsaker, de vanligste årsakene er feilstillinger, betennelse eller forstuelser. Kiropraktorene ved Ullevål Kiropraktorklinikk har lang erfaring med diagnostisering og behandling av smerter i foten.

Dette kan vi hjelpe deg med

Vanlige symptomer
De aller fleste fotplager er ufarlige, men smerter i føttene kan fremdeles oppleves begrensende på selv hverdagslige aktiviteter. Ved fotsmerter skiller vi mellom de akutte skadene som f.eks overtråkk eller overbelastningsskader, og de mer kroniske plagene som kan komme etter feilstillinger i føttene eller slitasjer på sener og ledd. Både ved de akutte og de kroniske plagene kan da føre til betennelsesreaksjoner som kan gi smerter, rødhet, stivhet og nedsatt funksjon i området.

Ved feilstillinger som f.eks hallux valgus og hammertær er ofte smertene direkte på området hvor feilstillingen ligger, og disse plagene forverres spesielt ved langvarig aktivitet. Hos de med større feilstillinger kan det også oppleves vanskelig å finne fottøy som passer. Mens ved betennelse i foten kan det gi smerter i det betente området, det kan være vondt å vektlegge foten, da spesielt om morgenen eller etter å ha sittet stille i en lengre periode.

Symptomene kan ofte bedres ved riktig veiledning, manuell behandling av føttene, og tilpassede rehabiliteringsøvelser. For noen kan det også være aktuelt med tilpasning av innleggssåler i kombinasjon med gode sko.

Kiropraktisk behandling av smerter i foten

Kiropraktoren vil først utføre en grundig undersøkelse slik at årsaken til dine smerter i foten blir funnet. I noen tilfeller vil det være nødvendig at du får rekvisisjon til røntgenundersøkelse eller MR. Etter at undersøkelsene og testene er utført, vil din kiropraktor gi deg en konkret diagnose. Ved behandling av smerter i foten vil kiropraktoren bruke teknikker for å bedre funksjonen i foten din, slik at du får bedre bevegelighet og mindre smerte. Behandlingen du mottar vil ofte innebære at kiropraktoren bruker manuelle teknikker for å oppnå optimal funksjon i muskler, ledd, nervesystem og annet nærliggende bløtvev.

palparering utside fot svart_hvit

De aller fleste med fotsmerter som ikke går over av seg selv kan ha utbytte av utredning hos kiropraktor. Behandlingen vil tilpasses dine spesifikke plager men vil ofte bestå av å gi deg en god forståelse for hva som forårsaker plagen. Teknikker som leddkorrigering, bløtvevsbehandling av muskler og ledd, dry needling og opptreningsøvelser brukes ofte av våre kiropraktorer for å raskt hjelpe deg tilbake i aktivitet.

Også ting du gjør hjemme vil ha en påvirkning på hvor raskt du blir frisk. Forskning tyder også på at hjemmeøvelser og et betennelsesdempende kosthold er en viktig del i behandlingen av smerter i muskel og skjelettsystemet. Derfor anbefaler vi et godt tilpasset kosthold med fokus på å redusere betennelse som også kan hjelpe deg med å bli kvitt fotsmertene dine raskere.

Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken, og kan også henvise til legespesialist ved behov.