Bekkenlåsning i svangerskapet

Vi hjelper deg med bekkenlåsning og bekkenleddsmerter under svangerskapet

Bekkenlåsning under svangerskapet er en tilstand der bekkenleddene blir stive og "låst", noe som kan forårsake smerte og ubehag. Til tross for navnet, innebærer bekkenlåsning ikke at leddene er låst, men heller at de har begrenset bevegelse.

Hos noen gravide kan bekkenlåsning oppstå som et resultat av hormonelle endringer som påvirker leddene og musklene i bekkenet. Dette kan føre til stivhet og smerter i bekkenet, spesielt når man utfører aktiviteter som krever bevegelse i denne regionen.

Symptomene på bekkenlåsning kan inkludere smerte og ubehag i bekkenet, korsryggen, hoftene og nedover bena. Noen kan også oppleve vanskeligheter med å bevege seg, spesielt når de står opp fra sittende stilling eller går opp trapper.

Bekkenlåsning kan påvirke dagliglivet til den gravide, og enkle oppgaver som å gå, stå eller sitte kan bli utfordrende. Selv om bekkenlåsning kan være utfordrende under graviditeten, er det vanligvis en forbigående tilstand som bedres etter fødselen. Med riktig behandling og oppfølging smertene og bevegelighet bli bedre.

Hvis du kan svare JA på ett eller flere av disse spørsmålene bør du vurdere å få utredet dine bekkensmerter.

• Smerte og ubehag i bekkenregionen, korsryggen eller hoftene
  • Stivhet og begrenset bevegelse i bekkenet
  • Vanskeligheter med å stå opp fra sittende stilling eller gå opp trapper
  • Smertene forverres ved å bevege seg eller stå lenge
  • Vanskeligheter med å utføre visse bevegelser som f.eks. å snu seg i sengen
  • Økt ubehag ved å sitte i lange perioder

Tilstander vi ofte utreder og/eller behandler:

• Bekkenløsning og bekkenlåsning
  • Isjias hos gravide
  • Korsryggsprolaps under svangerskapet
  • Hodepine under svangerskapet
  • Ryggsmerter hos gravide
  • Smerter i brystryggen
  • Nakkesmerter

Åse-Line Baltzersen

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mer

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mindre

Bestill time til utredning av dine bekkenleddsmerter

Therese Aarsæther

Kiropraktor MNKF

Therese har over 15 års erfaring med å utrede og behandle gravidplager som for eksempel hodepine og bekkenplager. Hun har to mastergrader, en i kiropraktikk og en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide.

Derfor bør du velge Therese

• Therese har spisskompetanse på utredning og behandling av gravidplager
  • Hun har en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide
  • Du får grundig utredning