Smerter i nakke og rygg etter fødsel

Vi hjelper deg med smerter i nakke og rygg etter fødsel

Smerter i nakken og ryggen etter fødselen er vanlige og kan være forårsaket av flere faktorer knyttet til endringene som følger med barselperioden eller fra selve fødselen. Både økt belastning ved byssing og bæring, samt uvante stillinger i forbindelse med amming eller flaskemating kan gi ubehag i nakke og øvre del av rygg.

Noen får også smerter og ubehag i nedre del av ryggen etter fødsel, og kan oppleve vanskeligheter med å løfte eller bære barnet på grunn av smerte og svakhet i ryggen. Dersom smertene er intense kan dette påvirke mors evne til å ta vare på seg selv og barnet på en komfortabel og effektiv måte.

For de aller fleste forsvinner heldigvis smertene i løpet av barseltiden. Noen fortsetter å ha smerter som kommer og går også lenge etterpå. Individuell oppfølging med behandling for å løse opp stive ledd og muskler, samt råd om tilpassede aktiviteter, kan bidra til å redusere smertene og gjøre hverdagen enklere.

Hvis du kan svare JA på ett eller flere av disse spørsmålene bør du vurdere å få utredet dine nakke eller ryggsmerter.

• Smerte eller ubehag i nakken, øvre eller nedre del av ryggen
  • Stivhet og begrenset bevegelse i nakken og ryggen
  • Økt ubehag ved amming eller stillesitting over lengre perioder
  • Smerte som kan stråle ut i armene eller ned i bena
  • Vanskeligheter med å løfte eller bære barnet på grunn av smerte
  • Muskelstivhet og spenninger, spesielt etter langvarig amming
  • Smertene går ut over søvnkvaliteten din

Tilstander vi ofte utreder og/eller behandler:

• Bekkenløsning og bekkenlåsning
  • Isjias hos gravide
  • Korsryggsprolaps under svangerskapet
  • Hodepine under svangerskapet
  • Ryggsmerter hos gravide
  • Smerter i brystryggen
  • Nakkesmerter

Åse-Line Baltzersen

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mer

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mindre

Bestill time til utredning av dine nakke- og ryggsmerter

Therese Aarsæther

Kiropraktor MNKF

Therese har over 15 års erfaring med å utrede og behandle gravidplager som for eksempel hodepine og bekkenplager. Hun har to mastergrader, en i kiropraktikk og en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide.

Derfor bør du velge Therese

• Therese har spisskompetanse på utredning og behandling av gravidplager
  • Hun har en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide
  • Du får grundig utredning