Kolikk eller uro hos spedbarn

Vi hjelper deg med kolikk hos spedbarn

Kolikk, også kjent som gråtebarn, er en tilstand der spedbarnet opplever perioder med utrøstelig gråt, ofte uten noen åpenbar årsak. Dette kan være en utfordrende periode for både babyen og foreldrene, da det kan være vanskelig å trøste det gråtende barnet. Kolikk er ikke en diagnose, bare en sekkebetegnelse som beskriver at babyen gråter mer enn det som blir ansett som normalt.

Typiske symptomer på kolikk eller gråtebarn inkluderer utrøstelig gråt som kan vare i flere timer, ofte på samme tidspunkt hver dag. Gråten kan være høylytt og skingrende, og babyen kan virke anspent eller stram i kroppen. Perioder med gråt oppstår vanligvis på ettermiddagen eller kvelden, men kan også forekomme på andre tidspunkter. Foreldre kan føle seg maktesløse og frustrerte over å ikke kunne trøste eller berolige barnet sitt.

Selv om det fremdeles ikke finnes en enighet om årsak eller kur for kolikk, har vi god erfaring med at kiropraktorbehandling kan hjelpe mot utrøstelig gråt dersom det er en underliggende årsak fra muskel- og skjelettsystemet. Vi kan også gi råd og støtte til foreldre om hvordan de best kan håndtere situasjonen.

Hvis du kan svare JA på ett eller flere av disse spørsmålene bør du vurdere å få utredet babyen din.

• Utrøstelig gråt som kan vare i flere timer, ofte på samme tidspunkt hver dag.
  • Utrøstelig gråt i mer enn 3 timer sammenhengende, minst 3 dager i uken i 3 uker.
  • Gråten kan være høylytt og skingrende, og babyen kan virke anspent eller stram i kroppen.
  • Perioder med gråt oppstår vanligvis på ettermiddagen eller kvelden
  • Gråten er ofte uavhengig av om barnet er matet, bleieskiftet eller forsøkt å trøstes.
  • Du føler deg frustrert over å ikke kunne trøste eller berolige barnet sitt.

Tilstander vi ofte utreder og/eller behandler:

• Ammeproblemer
  • Favorittside
  • Kolikk eller uro
  • Andre spedbarnsplager
  • Utfordringer med å nå motoriske milepæl, som å rulle rundt, sitte opp, krabbe, gå etc.
  • Ubehag ved mageleie

Åse-Line Baltzersen

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mer

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mindre

Bestill time til utredning av babyen din

Therese Aarsæther

Kiropraktor MNKF

Therese har over 15 års erfaring med å utrede og behandle gravidplager og spedbarn som for eksempel favorittside, ammeproblemer og kolikk/uro. Hun har to mastergrader, en i kiropraktikk og en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide.

Derfor bør du velge Therese

• Therese har spisskompetanse på utredning og behandling av gravidplager og spedbarn
  • Hun har en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide
  • Du får grundig utredning