Nakkesmerter i svangerskapet

Vi hjelper deg med nakkesmerter i svangerskapet

Nakkesmerter under svangerskapet er vanlige og kan være forårsaket av flere faktorer knyttet til graviditeten. Endringer i kroppens tyngdepunkt og holdning, økende vektbelastning og hormonelle endringer kan bidra til å belaste nakken og skuldrene hos gravide.

Symptomer på nakkesmerter hos gravide kan inkludere smerter eller ubehag i nakken, skuldrene og øvre del av ryggen. Mange opplever stivhet og begrenset bevegelse i nakken, og noen kan oppleve at smerten stråler ut i armene eller forårsaker hodepine. Dette kan gi økt ubehag ved langvarig stillesitting eller bruk av datamaskin/skjermer, eller vanskeligheter med å utføre daglige oppgaver.

Nakkesmerter kan påvirke den daglige funksjonen og livskvaliteten til den gravide kvinnen. Det er viktig å oppsøke hjelp fra helsepersonell hvis man opplever vedvarende eller alvorlige nakkesmerter under graviditeten. Med riktig behandling og oppfølging kan nakkesmerter hos gravide ofte bli bedre, og gjøre det mulig å opprettholde en bedre livskvalitet gjennom svangerskapet.

Hvis du kan svare JA på ett eller flere av disse spørsmålene bør du vurdere å få utredet dine nakkesmerter.

• Smerte eller ubehag i nakken, skuldrene og øvre del av ryggen
  • Stivhet og begrenset bevegelse i nakken
  • Økt ubehag når du sitter i en bestemt stilling over lengre tid
  • Smerte som kan stråle ut i armene eller forårsake hodepine
  • Ømhet og følsomhet i nakke- og skulderområdet
  • Muskelstivhet og spenninger i nakken, spesielt om morgenen eller etter lange perioder med inaktivitet
  • Generell følelse av ubehag og irritabilitet på grunn av nakkesmertene
  • Smertene går ut over søvnkvaliteten din

Tilstander vi ofte utreder og/eller behandler:

• Bekkenløsning og bekkenlåsning
  • Isjias hos gravide
  • Korsryggsprolaps under svangerskapet
  • Hodepine under svangerskapet
  • Ryggsmerter hos gravide
  • Smerter i brystryggen
  • Nakkesmerter

Åse-Line Baltzersen

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mer

Alltid raskt og god service når ryggen låser seg. Deres fokus på forebygging har også gjort at jeg opplever mindre smerter. Ved å følge Therese Aarsæthers råd om kosthold og bevegelse, trenger jeg bare komme innom av og til =) Les mindre

Bestill time til utredning av dine nakkesmerter

Therese Aarsæther

Kiropraktor MNKF

Therese har over 15 års erfaring med å utrede og behandle gravidplager som for eksempel hodepine og bekkenplager. Hun har to mastergrader, en i kiropraktikk og en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide.

Derfor bør du velge Therese

• Therese har spisskompetanse på utredning og behandling av gravidplager
  • Hun har en mastergrad i ernæring der hun har fordypet seg i kosthold for gravide
  • Du får grundig utredning