Mortens nevrom og trykkbølge behandling

Ingen rangeringer enda.

Mortens nevrom er en smertefull tilstand i forfoten, det finnes flere behandlingsalternativer for dette. Trykkbølge behandling er ofte brukt.

Hva er mortens nevrom

Mortons nevrom er en tilstand forårsaket av en betent nerve som fører til smerter i forfoten, og noen ganger smerter ut til tærne. Pasienter som lider av denne tilstanden klager ofte over at de føler at det er en sammenrullet sokk under fotballen, eller som å tråkke på en stein uten at det er noe i skoen. Smerten, som stråler fra fotballen mot tredje og fjerde tå, kan være skarp, elektrisk eller svi. Smertene forverres ved gåing, jogging eller klatring i en bakke eller trapp, og det blir bedre når skoene er av og mens du hviler.

Fungerer trykkbølge beahdnling mot mortens nevrom?

Trykkbølge behandling kan være veldig effektiv som behandling av Mortons nevrom. Trykkbølge er en behandlingsform der lydbølger pekes på den skadde delen. Bølgene forårsaker mikrotraumer i vevet. Kroppen reagerer på mikrotraumaen ved å sende mer blod og slippe kjemikalier som reparerer og leger vevene. Trykkbølge behandling har vært brukt i lang tid i behandlingen av andre tilstander som plantar fascitt.

En fot som undergår trykkbølgebehandling for plantar fascitt

En pilotstudie som ble utført ved Weil Foot and Ankle Institute testet trykkbølge behandling på mortens nevrom pasienter, og besto av 30 pasienter med Mortons nevrom som ikke reagerte på konservativ behandling. I denne studien, var det en suksessrate på 90% i pilotstudien. Det var en identifiserbar forskjell mellom gruppene etter 12 uker (p = 0,0014). I tillegg hadde den ene gruppen et flertall av forsøkspersonene (57%) som oppnådde en VAS av <3. (VAS - smertegrense fra 1-10). På samme måte hadde bare 8% av de behandlede pasientene ingen signifikant forbedring etter trykkbølge, mens 50% av kontrollgruppen (de som ikke fikk trykkbølge, men annen behandling) følte ingen forskjell før eller etter behandling. (1)

Har du mortens nevrom?

Det første trinnet i behandlingsplanen for Mortons nevrom bør være å identifisere og fjerne eventuelle årsaker som sannsynligvis har forårsaket skade på nerven og de resulterende symptomene.

Fottøy

Dårlig fottøy som har spiss tå, høyhælte eller som er for stramme kan øke belastningen som er plassert på nerven og føre til skade. Hvis fottøy er en sannsynlig årsaksfaktor, kan skifting av fottøy for en mer komfortabel passform med mer støtte og mindre trykk på nerven bidra til å forbedre symptomene. Her en videosnutt av hva slags sko som er riktig å bruke.

Tilsvarende er mennesker som deltar i sportslige sportsgrener som løping også utsatt for Mortons nevrom, spesielt hvis de bruker ubesittede eller slitte sko. Å ta en hvil og unngå å delta i disse idrettene mens nervene kommer seg, kan bidra til å håndtere tilstanden.

Ortotiske enheter kan også bidra til å lindre trykket på nerven. Den fungerer som en myk pute plassert under fotballen inne i skoen, noe som kan redusere trykket på nerven. Andre ikke-kirurgiske behandlingsteknikker inkluderer massering eller påføring av en ispakke på de berørte tærne.

Medisiner:

Farmakologisk behandling innebærer vanligvis bruk av enkle smertestillende medisiner, som paracetamol eller ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner (NSAIDs), for å lette smertene.

I tillegg kan kortikosteroide og anestetiske injeksjoner som administreres direkte til det berørte området mellom tærne, bidra til å lindre mer alvorlige smerter. Dette kan føre til en viss nummenhet i tærne som vil avta kort tid etter injeksjonen

Kirurgi:

Om alt annet er prøvd henvises pasienten til en ortopedisk vurdering for å se på muligheten om å operere området.

Dersom du stadig opplever plager i foten som beskrevet tidligere kan det være lurt å sjekke om nettopp dette kan være grunnen. Det finnes nemlig hjelp å få for å unngå at det skaper flere problemer i fremtiden.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Sara er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og har fordypet seg i behandling av gravide med bekkenproblemer. Hun er opptatt av å finne årsaken til problemene dine og ikke bare behandle symptomer.
Feltet er påkrevd.