Har du vondt i hodet og er gravid?

hodepine hos gravide

Det er ganske vanlig å få hodepine når du er gravid. Hodepinen kommer ofte i tillegg til kvalme og svimmelhet, og kan oppstå når som helst under svangerskapet. Det er likevel mest vanlig i første eller tredje trimester. Stress, dårlig holdning, hormonforandringer og væskeansamlinger kan føre til at du får vondt i hodet. Mange av mine gravide pasienter frykter at hodepinen kan være tegn på noe mer alvorlig. Vit at i de aller fleste tilfeller er hodepinen helt ufarlig og at det finnes mange behandlingsmetoder som kan hjelpe deg. Ikke alt av plager og hodepiner kan tilskrives svangerskapet, og derfor er en riktig diagnose og grundig undersøkelse nødvendig for å finne årsaken til dine plager dersom smertene ikke avtar av seg selv.

Som gravid skal du være ekstra forsiktig med bruk av smertestillende tabletter og annen medikamentell behandling. Medikamenter kan ha bivirkninger og bør unngås når du er gravid og i perioden man ammer. Vi anbefaler å være føre var, og ikke bruke smertestillende hvis det ikke er absolutt nødvendig. Les mer om hvilke smertestillende du som gravid trygt kan ta - og hvilke du bør unngå.
For å redusere smerter og betennelser kan det, i tillegg til annen behandling, være fornuftig å se på kostholdet. Visse matvarer kan nemlig ha en betennelsesdempende effekt. Imidlertid er ikke alle disse matvarene trygge å spise under svangerskapet, så det er viktig at du sjekker dette nøye. Therese Marie Aarsæther (29) hadde slitt med kronisk migrene siden tidlig i tenårene. Med nytt kosthold ble hun frisk i løpet av få uker.

Triggere til hodepine

avspenning for gravideDet kan være flere ting som utløser hodepinen, som stress, kaldt vær, for trang lue eller hårstrikk, feil trening, for lite vann eller væskeinntak, søvnmangel, for mye søvn, at du hopper over måltider, usunn mat, for mye koffein, dårlig holdning (1) for å nevne noen. Et tips til deg som ofte har hodepine er å skrive hodepinedagbok, som kan bidra til å finne eventuelle triggere til hodepinen.

Årsaker til hodesmerter

Smerten fra hodepine og migrene kan oppstå når en av de mange strukturene i hode- og nakkeregionen blir irritert. Det er flere typer hodepine og de fleste er godartede. Hodepine som er så ille at du velger å oppsøke lege, er som oftest migrene.
Hodepinen du opplever som gravid, kommer som regel av spenninger på grunn av enten migrene, holdningsendringer i nakke og rygg, stress og/eller hormonforandringer.

• Hormonell hodepine er svært vanlig og skyldes hormonelle svingninger som følge av svangerskapet.
  • Spenningshodepine kan oppstå som følge av stress og/eller for lite væske, altså at kroppen er dehydrert, og det oppstår et fall i blodsukkernivået.
  • Auramigrene kan gi advarsel før du får et migreneanfall som flimmersyn, kraftsvekkelse i armene og et sterkt ubehag. Anfall etterfølges av migrene gjerne innen 20 minutter til dagen før. Har du først fått dette, er det økt risiko for at du vil oppleve anfall gjennom hele svangerskapet. Manuelle behandlingsformer kan hjelpe på plagene.
  • Migrene (uten aura) vil sannsynligvis bedre seg utover svangerskapet. Forskere antar at de hormonelle forandringer som skjer gjennom et svangerskap vil bidra til at migreneplagene avtar. (2) De tre første månedene av svangerskapet kan man oppleve en forverring på grunn av morgenkvalme, lavt blodsukker (på grunn av dårlig matlyst) og det at kroppen mangler væske. Men utover svangerskapet vil dette altså avta.
  • Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er vanligst hos førstegangsfødende. Har du denne tilstanden så har blodårene i morkaken blitt for trange, og morkake og foster får ikke så mye blod som de trenger. Andre steder i kroppen kan blodårene trekke seg sammen og gi høyt blodtrykk og andre symptomer, som eggehvitestoffer i urinen, synsforstyrrelser, oppkast og en svært plagsom hodepine. Derfor er urinprøve en viktig del av oppfølgingen av gravide hos jordmor/lege gjennom hele svangerskapet. Vi kontrollerer alltid blodtrykket på gravide som kommer inn til oss med hodepine. Først når barnet er født forsvinner svangerskapsforgiftningen. Ved alvorlig svangeskapsforgiftning settes gjerne fødselen i gang tidligere. (3)

Behandling av hodepine hos gravide

migrenehandling av gravideSom kiropraktor behandler jeg mange gravide med hodepine. Ved en førstegangskonsultasjon gjøres en grundig sykehistorie før vi undersøker nakken og hodet. Kiropraktoren vurderer hele ryggsøylen, hoftene, bekkenet, brystrygg, og nakke for å bestemme underliggende årsak til plagen, og hvilke individuelle forebyggende tiltak som bør gjøres.

Undersøkelsen innebærer en vurdering av nakkens funksjon og stabilitet, nevrologisk undersøkelse, samt en vurdering av stabiliserende muskulatur, og vi kontrollerer alltid blodtrykket på gravide som kommer inn til oss med hodepine.

Kiropraktikk er en effektiv og trygg behandlingsmetode for hodepine. Blant behandlingsteknikkene vi benytter er kiropraktisk leddkorrigering, bløtvevsbehandling (behandling av muskulatur) og øvelser.

Dette kan du gjøre selv

• Lag en hodepinekalender:  så du får kontroll på hodepinen
  • Både spenningshodepine og migrene kan være utløst av stress. Lær deg enkle avspenningsteknikker og avspenningsøvelser  som minsker stresset og gjør at du føler deg avslappet og gi deg en bedre hverdag. Prøv for eksempel også yoga, meditasjon eller mindfulness, som kan avhjelpe stress, hodepine og migrene. Å være ute i naturen er også en fin måte å roe ned på. Gå deg en tur i skog eller mark!

hodepine gravid meditasjon

OBS!
Opplever du en ny type hodepine som er intens eller varer mer enn et par dager, bør dette utredes. Det er viktig at du gir beskjed til din behandler om hodepinen forandrer seg, som nye triggere eller om hodepinen kommer oftere/blir verre over tid.

Kiropraktor Sara Nordanger jobber på Fetsund Kiropraktorsenter. For å få kontakt med henne kan du trykke her.