Ble kvitt migrene

5/5 (1)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

therese ble kvitt migrene
Tekst og foto: Marianne Otterdahl Jensen

Therese Marie Aarsæther (29) hadde slitt med kronisk migrene siden tidlig i tenårene. Med nytt kosthold ble hun frisk i løpet av få uker.

Therese slet med plager som svingende blodsukker og svimmelhet. Ofte slo det ut i et kraftig migreneanfall. Etter mange og grundige undersøkelser i Norge, skjønte legene fortsatt ikke hva som feilte henne. Det var i England hun fikk en diagnose. En medelev på kiropraktorstudiet fikk henne utredet i skoleklinikken. Endelig fikk hun et navn på plagene. Vestibulær migrene, eller atypisk migrene, som det også heter. Hjemme på ferie i Oslo fikk hun migrenemedisin av legen. Men smertene var de samme og i beste fall ble tiden på anfallene redusert.

– Jeg var vant til å spise annenhver time. Blodsukkeret var ustabilt og uten frokost kunne jeg lett svime av. Migreneanfallene kunne komme tre til seks ganger i måneden, de var så plagsomme at det var bare å legge seg på et kaldt, mørkt rom. Jeg ble veldig var for lyder og lys. Den første dagen var alltid verst, og jeg kunne bli liggende i flere dager, forteller Therese.

Gratis ebok: Last ned ebok med flere gode øvelser for deg med hodepine.

 

kosthold for migreneFor fire år siden, da hun var 25 år, bestemte hun seg for å gjøre et forsøk på å forandre på kostholdet. – Vi gikk «all inn», forteller hun. Sammen med samboeren, Kim, la de om hele kosten. – I dag er jeg helt kvitt hodepinen. Jeg trodde det skulle bli veldig vanskelig, spesielt å kutte ut brød, men det gikk overraskende fint. Til frokost spiser jeg gjerne litt omelett eller stekt egg med grønnsaker, hjemmelaget kefir, ost, spekemat, eller en smoothie tilsatt ekstra fett. Therese har ikke lenger migrene. Som en bonus har hun heller ikke leddsmerter som tidligere plaget henne. Hun sover bedre, har finere hud, er kvitt betennelser, og er i bedre humør.

– Jeg er rett og slett ikke så «hangry», lenger, ler Therese. Dagen starter hun med fersk kaldpresset Omega-3. På kvelden smører hun seg inn med magnesiumolje, den blir tatt opp igjennom huden. – Magnesiumoljen skal også forbedre søvnen, og det har den faktisk gjort.

Om det er en placeboeffekt, vet jeg ikke, men det fungerer iallefall for meg!

Ny matstart

mat mot migreneTidligere hadde kostholdet stort sett bestått av raffinert mat, halv- og helfabrikata, jo kjappere, dess bedre.

– Jeg kjøpte mest mulig ferdigmat, og spiste masse sjokolade. Hadde alltid et søtsug. Jeg stoppet ikke å spise før godteriskålen var tom. Dermed gikk blodsukkeret rett opp, før det stupte i kjelleren igjen.

Blodsukkerfallet ble en trigger for migreneanfallene, men ved å fjerne triggeren, uteble også hodepinen. Som et forvarsel kunne Therese kjenne en varm følelse og prikking i nakken, synet skrumpet inn og det pep i ørene. Da skjønte hun hva som skulle komme.

Nå lager Therese all maten selv, helt fra bunnen av. På søndager setter hun og samboer Kim seg ned og planlegger måltidene for uka som kommer. De er gode på logistikk og på kjøleskapet henger lista med ukemenyen. Mye er langstekt og langkokt. Sukker og stivelse er helt kuttet ut.

Maten står og «gjør seg selv», jeg slipper å henge over grytene og passe på.

De kjøper slaktet gris og storfe, og parterer det hjemme på kjøkkenet. Lam, høner og ender slakter de selv.

kosthold for hodepine– Vi bruker hele dyret, forteller Therese, vi prøver å spise alt, hjerte, lever, nyrer, all innmat. Bein og knoker steker eller koker vi kraft av. Grønnsaker dyrker vi på Øverland gård i Bærum, der er vi andelseiere. Jeg anslår at vi spiser 95 % økologisk. Men jeg er ikke helt «religiøs». Når pappas gamle tante på 92 år serverer sin hjemmebakte kake, er jeg bare nødt til å smake. Det hender jeg skeier ut, men jeg tåler det mye bedre nå. Før, hvis jeg hadde spist mye karbohydrater, kunne det føles som å våkne med bakrus dagen derpå.

Jeg er rett og slett ikke så hangry, lenger.

Knekt koden

Borte er frykten for å besvime. Therese forteller om en ubehagelig episode for mange år tilbake. På et kjøpesenter treffer hun en gammel bekjent, så bare segner hun om. Når hun våkner, står en haug med mennesker rundt henne. Noen insisterer på å ringe etter ambulanse, men Therese får avverget det og krabber bort til en benk. Med vann og et eple fortært, drar hun på legevakten. EKG blir tatt, men den er normal. Legene mistenker både Ménières sykdom (hvor hørselstap og svimmelhet er vanlig) og balanseproblemer. Til slutt er det Magnus Willanger, en norsk sisteårsstudent ved AECC i Bournemouth, som «avslører» problemet.

behandling av migreneI perioder, når nakken blir for stiv, får hun hjelp av en av kiropraktorkollegaene sine til å behandle spenningene.

– Før kunne anspenthet i nakken utløse migrene, forklarer Therese. Det kan være fordi det er en bindevevsforbindelse mellom øverste nakkevirvel og hjernehinnen.

I tillegg til at hun selv gjør avspenningsøvelser, trener hun muskulaturen mellom skulderbladene og ryggen. Og yogatreningen en gang i uka vil hun absolutt ikke gå glipp av. Nå er både migrenen og søtsuget borte. Interessen for sammenhengen mellom kosthold og god helse er blitt viktig for Therese, og i dag studerer hun ernæring som hun senere kan bruke i jobbsammenheng.

– Jeg slet med plager i mange år og oppfordrer andre i samme situasjon til å ikke gi opp, stå på! En diagnose og svar på et bedre liv finnes.

stabilt blodsukker reduserer migrene

Mat som har gjort underverker for Therese:

  • Økologisk frukt og grønt
  • Økologisk fisk og kjøtt
  • Innmat
  • Kjøttkraft
  • Melkesyregjæret drikke (kefir og kombucha)
  • Fett
  • Tilskudd av fersk omega-3 og magnesiumolje

Thereses gode tips:

Slik finner du din diett:

For å finne dietten som passer for deg, vil jeg anbefale at du over en periode på 12 uker gradvis går over til å lage all mat fra bunnen av. Basere kostholdet på rene og næringsrike råvarer,  kutte ut unødvendige tilsetningsstoffer og raffinert mat. Smarte  triks, som å fryse ned hjemmelaget kraft, gjør det veldig enkelt å trylle fram gode retter. Planlegge uken  og sette av tid en dag i uken til å sette opp ukens  matplan og planlegge innkjøp. Deretter kan det bli litt prøving og feiling for å finne ut av om det er andre matvarer du ikke tåler så godt, da blir det enklere å finne ut av hva du reagerer på. Hodepinedagbok kan være et veldig nyttig verktøy for dette, dersom du sammenligner matplanen med hodepinedagboken. Det krever litt ekstra innsats i starten, men er vel verdt det!

Tekst og Foto: Marianne Otterdahl Jensen

 

facebook-deleknapp

Denne artikkelen ble orginalt publisert i Kamille Puls og publiseres her etter tillatelse fra Egmont.

Artikkelen inneholder ingen referanser til vitenskapelig dokumentasjon og er utelukkende en enkeltstående anektodisk beretning om hvordan en migrenepasient ble bedre.

Årsak til migrene er ofte komplekst og multifaktorielt og det er vanskelig å identifisere spesifikke behandlinger som hjelper. Denne artikkelen er ment som inspirasjon og bør leses som dette.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Feltet er påkrevd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

4 kommentarer på "Ble kvitt migrene"

  1. Hei. Jeg sliter med det som blir kalt atypisk migrene, dvs jeg har ikke alltid hodepinen, men kun at det venstre øyelokket gradvis i løpet 2-3 minutter hovner så mye at øyet lukker seg.

    Jeg har ført matdagbok i 4 år, men har enda ikke funnet noen sammenheng med kostholdet, og jeg har også lagt om fra et helt håpløst kosthold tiltross for at jeg er vegetarianer til et kosthold med bare sunne ting som inngår i et vegetarisk kosthold.
    Jeg har tatt magnesium og ikke tatt magnesium, krom og ikke krom, salt og ikke salt og d vitamin i høy dose pga d vitaminmangel etter å ha fjernet galleblæra.
    Var innlagt på sykehus i fjor våres etter å hatt anfall som varte fra 26.mars til 6.mai. Var på såkalt oppfølging hos nevrolog i høst, og ble utrolig rystet over behandlingen, eller egentlig mangelen på den. Nevrologen foretok ikke noen form for undersøkelse, jeg tok ikke av jakken engang, og han sa at hvis jeg fikk migreneanfall så skulle jeg ta en vanlig paracet.
    Dette tok jeg opp med fastlegen, og fastlegen kikket i journalen min for å se om det lå noen epikrise der, og det gjorde det, bare at i denne epikrise så sto det at nevrologisk undersøkelse ikke viste noen avvik, og at jeg hadde blitt anbefalt forebyggende tiltak, ikke et ord om paracet, og hvordan han visste at det ikke var nevrologiske avvik er merkelig. Virker som han har skrevet utifra sin egen fantasi. Problemet nå er at fastlegen må forholde seg til epikrise som er løgn, og jeg får derfor ingen behandling eller videre oppfølging tiltross for hyppige anfall med 6 dagers varighet i hele år og de siste par månedene av året i fjor. I epikrise hadde han også skrevet at jeg hadde hatt kun to anfall siden innleggelsen, mens det jeg sa var at jeg hadde hatt to anfall den måneden jeg var hos han, og det samme hver av de andre månedene, så egentlig 2 anfall pr måned fra mai til oktober og 3-4 pr måned har jeg hatt etter jeg var hos han og ingenting blir gjort.
    Mitt spørsmål til deg er om du har gjort noe annet enn kun å legge om kostholdet? Fikk du forebyggende medisin, eller sluttet anfallene når du kuttet ut prosessert mat?
    De andre smertene du opplevde, var det pga sykdom du har som f.eks leddgikt, eller var det knyttet til for mye sukker?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde en stor reduksjon i leddsmerter pga fibromyalgi da jeg ikke kunne spise noe uten at det kom opp og gikk ned 30 kilo fordi jeg kuttet ut alt som inneholdt fett for i det hele tatt å kunne spise, i denne perioden var jeg også veldig flink til å gå på stepmaskinen og bruke fitnessballen og kettlebels på 1 og 3 kg og var egentlig i bedre form da jeg lå nyoperert enn jeg hadde vært på 10 år. Etter operasjonen så kunne jeg spise vanlig mat, og pga nyrestein og disse migreneanfallene så har jeg fått gjort minimalt av trening, og har gått opp noen kilo igjen som jeg forsøker å bli kvitt uten å måtte slutte å spise da, men ved å ha et fornuftig kosthold.
    Jeg kan ikke spise lavkarbo pga jeg får store gallesteinliknende anfall når jeg spiser for mye fett, og må holde det på et nivå som ikke gir smerter.
    Hvilke spesialister var du hos i England, og ble dette dekket eller måtte du betale det selv? Jeg er uføretrygdet på minstesats, så ikke så mye å rutte med, og får det såvidt til å gå rundt, så jeg kunne ikke betalt en slik utredning selv, men vet ikke hvordan jeg evt. kunne fått det dekket.
    Har du forsøkt Botox mot migrenen?
    Jeg har nemlig lyst til å prøve, men fikk beskjed at jeg måtte ha forsøkt minst tre andre, noe jeg forsåvidt har for lenge siden. Sumatriptan som er det jeg har fått oftest har null virkning, Zomig får meg til å kaste opp, og husker ikke hva de andre heter, bare at de har null effekt.
    Tror du kiropraktikk vil kunne hjelpe på migrenen og fibromyalgien? Har en mor som mener jeg bør gå til fysioterapeut eller kiropraktor, men jeg har forsøkt slik behandling tidligere uten at det hadde noen effekt, da var det kiropraktikk kombinert med osteopati og noe annet greier som bare var dyrt, ikke effektivt. Prøvde refleksolog, og da ble jeg litt bedre en periode, men ble verre igjen når jeg måtte slutte pga jeg ikke hadde råd til flere behandlinger. Hun anbefalte bare 5-10 behandlinger da, så ikke noe evighetsprosjekt, men jeg hadde ikke råd til flere enn 3, og hun gav meg 2 gratis fordi hun er snill og kjenner halvsøsteren min, så fikk 5 behandlinger tilsammen, men aner ikke om jeg ville blitt bedre eller bra av denne behandlingen om jeg hadde fortsatt. Hvis jeg skal på ny runde så må hun jo begynne fra begynnelsen igjen, og det er en smertefull behandling, så jeg vet ikke om jeg orker å prøve igjen, selv om det var hun som faktisk fant ut at jeg hadde gallestein og sa jeg måtte få det sjekket, hun hjalp meg også med menssmerter, som nå er borte fremdeles etter 4 år, så noe effekt har det jo fortsatt.
    Refleksolog er ikke godkjent behandling da, og legestudenter mener det ikke virker fordi man kan oppleve at man får det man feilte igjen etter noen år, men migreneanfallene mine kommer jo to ganger i uken selv om jeg har hele veska full av legemidler som jeg jo tar når jeg får anfall, men de har jo ikke effekt engang, og anfallene lar jo ikke vente på seg i flere år heller.
    Jeg gikk til akupunktur for allergien min, og den er nærmest borte, var borte i nesten 5 år før jeg opplevde å få allergisjokk av én sjokoladebiter som inneholdt hasselnøtter, men det ble ikke påvist allergi da de sjekket med prikket, muligens fordi de sjekket for fisk, reker, jordbær og peanøtter og melk. Jeg spiser jo ingenting av det, og har heller aldri vært allergisk mot noe av det, men alltid reagert med utslett og pusteproblemer når jeg spiste jordbær med fløte som barn. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at jeg ikke fikk reaksjon på melk når jeg brukte laktosefri melk, så jeg har brukt det de siste årene istedenfor å prøve for så og få vondt og pusteproblemer og utslett. Jeg er litt usikker på hvorfor ikke jeg ble testet på pollen, noe jeg jo vet jeg reagerer på, men ikke hvilken sort, og det kan jo være kryssreaksjoner som derfor ikke slår ut på en test hvis de tar riktig test da.

    Veldig bra at du fant noe som virker for deg iallefall, uansett om det er placebo eller ei så skal man jo ikke kimse av placebo, det er iallefall en effekt, i motsetning til mange legemidler.

    Mvh. Kjersti

    1. Hei Kjersti

      Migrene er utrolig sammensatt og det er ikke alltid så lett å finne ut av hva som kan fungere for den enkelte.
      Jeg brukte tidligere anfallsmedisin (ikke forebyggende) og fikk kiropraktor behandling med god effekt. Men det var ikke før jeg endret kostholdet at migreneanfallene ga seg.
      Jeg var hos en kiropraktorstudent på skoleklinikken i England da jeg studerte der. Så det ble ikke dekket, men var heller ingen stor utgift for meg.
      Jeg har ikke forsøkt botox for migrene, men det er en del som har god effekt av dette.

      Håper du finner noe som kan hjelpe deg!
      Hilsen Therese

  2. Hei!
    Det var veldig intressant å lese hva du har gjort av endringer i kostholdet ditt,,jeg kjenner meg igjen i mye av ditt sykdomsbilde, og har nå blitt inspirert til å prøve noe av det som du forteller om.
    Et spørsmål: hvilken omega 3 bruker du? Og hvilken magnesiumolje?

    Mvh.
    Anne Gro Sandal