Slik blir du kvitt haglunds hæl

4.8/5 (11)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

Haglunds hæl

Har du hørt om Haglunds hæl? Det er en tilstand som er ukjent for mange. Haglunds hæl forveksles ofte med akilles tendinitt/tendinose. Det er en utvekst som vokser på oversiden av hælen. En årsak til at tilstanden oppstår kan være grunnet gjentakende friksjon mellom skotøy og fotens vev. Heng med nå så skal jeg fortelle litt mer om hvordan tilstanden oppstår og hva som kan gjøres for å forebygge den. 

Haglunds hæl oppstår i området der akillessenen fester inn til hælbeinet (calcaneus). En slimpose som ligger mellom hælbeinet og akillessenen skal beskytte senen fra friksjon mot beinet. Ved Haglunds hæl klarer derimot ikke slimposen beskytte senen og hælbeinet fra stadig irritasjon ofte fra skotøy. Dette kan lede til tendinose i akillessenen og til slimposebetennelse i tillegg til at det ekstra draget på selve hælbeinet gjør at en utvekst utvikles. Dette skaper smerte og hevelse i området.

Haglunds hæl anatomi

Hvem som helst kan bli plaget med Haglunds hæl, men tilstanden oppstår ofte mellom 15-35 års alder og påvirker kvinner oftere enn menn. Dette kan være fordi at kvinner oftere går i trange og høyhælte sko. Tilstanden oppstår også hos løpere og kan feildiagnostiseres som akilles tendinitt.

Risikofaktorer for å utvikle Haglunds hæl er:

  • en høy lengdebue som gjør at hælbenet presses bakover mot akillessenen og slimposen. Dette kan bidra til økt friksjon mellom hælben, bursa og sene.
  • en stram akillessene, som vil ha en lignende effekt på området som en høy lengdebue.
  • det å gå på utsiden av hælen skaper en innoverrotasjon av hælbenet som kan resultere i at akillessenen gnir frem å tilbake mot hælbenet ved hvert eneste steg.

Overvekt eller en skade på hælområdet kan også bidra til utvikling av Haglunds hæl.

Symptomer på haglunds hæl:

Pasienten har ofte smerter i hælen der kulen vokser ved inngangen av akillessenen til den øvre delen av hælbeinet. Smerten provoseres ofte av trange eller harde sko med hard hælkappe. Hos løpere er det den gjentakende friksjonen mellom hælvev og sko som skaper tilstanden. Kulen er ofte øm ved berøring, og kan være hoven og rød hvis slimposen er betent. Hvis akilles tendinose er til stede kan smertene være verre om morgenen.

Haglunds hæl løping

Hva kan du selv gjøre:

  • i en tidlig fase av tilstanden er det viktig å avlaste det berørte området.
  • gå med sko med myk hælkappe som ikke irriterer området, eller en sko uten hæl hvis mulig.
  • en hælpute kan også brukes hvis man må bruke sko med hælkappe.
  • du kan bruke en ispose på hælområdet flere ganger om dagen (15 min per gang og ikke på bar hud) for å roe ned betennelsen i slimposen.
  • du kan også gå langsommere for å unngå hard belastning på hælen.
  • velg heller å bevege deg på mykt underlag enn hardt underlag når dette er mulig.
  • hvis du har hatt symptomer i mer enn en uke da er det lurt å ta kontakt med kyndig fagpersonell med ekspertise innen fot- og ankelplager, får en vurdering.

Manuell behandling av haglunds hæl:

Behandling vil baseres på funn fra skadehistorikken og undersøkelsen. Hvis akilles tendinose eller bursitt er til stede, kan behandlingen ligne på den som ville gis til en pasient med disse plagene. Fokus vil uansett legges på avlastning av hælområdet for å lette på trykket på hælben, bursa og akillessenen.

Eksentrisk trening og heavy slow resistance trening har begge vist å ha god effekt på akilles tendinose (1, 2). En studie viser at laserbehandling i tillegg til eksentrisk trening øker forbedringsevnen ved akilles tendinose (3).Såletilpassing kan lindre symptomer gjennom å avlaste og redusere feilbelastning på akillessenen (1). Ved Ullevål Kiropraktorklinikk har vi oppnådd gode resultater med hjemmeøvelser som styrker svak muskulatur i fotblad og tøying av stram muskulatur i legg og plantar fascia. Dette i tillegg til eksentrisk trening, laser- og manuell- behandling av stive og dysfunksjonelle ledd og muskulatur.

Haglunds hæl barbeint

Mat som demper betennelse, som feks ingefær, kan være fordelaktig og gi kroppen de rette byggeklossene for å bedre restituere skaden.

Kortisonsprøyte anbefales ikke fordi akillessenen kan bli ytterligere svekket, du kan lese mer om dette her (4). Trykkbølge må unngås med tanke på at benutveksten og slimposebetennelsen kan bli ytterligere irritert av dette.

Operativ behandling - Ved langvarige smerter der ingen behandlingstiltak hjelper kan operasjon være et alternativ. Dette burde være siste utvei. Det er derfor viktig at hvis du får symptomer som ligner på Haglunds hæl at du tar disse på alvor og gjør noe med det tidlig i forløpet. Operativ behandling kan ha god effekt hos pasienter med Haglunds hæl (5). Man må da beregne lang ventetid og sjansen for forverring under denne perioden.

Take home message her er å være obs på symptomene og ta kontakt med kyndig fagpersonell hvis de ikke gir seg.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Feltet er påkrevd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

17 kommentarer på "Slik blir du kvitt haglunds hæl"

  1. Hvor lang tid vil det ev gå fra operasjon for Haglunds hæl til man kan kalle seg frisk. Må det brukes krykker en periode etter inngrepet?
    Mvh
    Bjørn.

    1. Man bruker vanligvis krykker med minimal belastning i 3 uker etter operasjon, i noen tilfeller kan senen være såpass svekket at det er behov for å gipse benet, følg isåfall spesifikke instruksjoner om gips fra operasjonssted. Etter de tre ukene med krykker bør du gradvis øke belastningen til smertegrensen. Man bør også avstå fra idrett, løping etc. i minst 2-3 måneder.

      Frisk kan man kalle seg når man er tilbake i normal aktivitet, dette er normalt sett rundt 3 måneder. Smerte og ubehag kan vare en periode selv etter man er funksjonsfrisk.

      Mvh
      Espen

  2. Hei
    Endelig etter 2 års plager får jeg operasjon. De meisler bort kulen etter å ha flyttet på akillesen og setter den på plass igjen etter at overbenet er maislet bort.
    Hatt 2 år med mye vondt og utrolig mange søvnløse netter. Vært hos fysio 3 ggr i uken mer enn 6 mnd., hos 3 forskjellige ortopeder, trent styrke, gått til trykkbølgebehandling på eget initiativ og selvbetalt (eneste som hjalp for smertene og vel verdt pengene) osv.
    Hurra.
    Endelig kan jeg kanskje bli "normal" igjen. Gå mer enn 3000 skritt om dagen, gå trapper opp og ned osv. Håpet er ingen smerter hverken i hel eller motsatt hofte som har vært feilbelastet i 2 år.

    Mvh
    Lykkelig

  3. Jeg har hatt en sånn hæl siden sommeren 2014. Da hadde jeg akkurat født, og jeg gikk lange trilleturer i "fit flopper" pga varmen. Det harderfor ikke vært snakk om noe hælkappe som "gnisser" Det begynte med plantar fascit, men det klarte jeg å trene bort relativt raskt. Betennelsen i hælen ble imidlertid bare verre og verre, tiltross for trening, manuellterapi m.m. Nå har det blitt besluttet at jeg skal opereres. Jeg fikk imidlertid lite informasjon av ortopeden om prosessen jeg skal igjennom. Må man gå med krykker etter operasjonen, og evt. hvor lenge? Hvor god er prognosen etter en slik operasjon? Når kan man begynne å trene?

    1. Hei Trine

      jeg anbefaler deg å forhøre deg med ortopeden som skal operere deg. Da vil du få best svar på disse spørsmålene.

      lykke til med operasjonen

      Mvh

      kim

  4. Hei,har kul på hælen...har hatt i lang tid...tror det kommer av atjeg lander skeivt når jeg løper i forb.med ei hoft som nå må opereres.Ps,ingen smerter ...men hvordan få bort kulen,og hvis ikke,kan det bli verre?

    1. Hei Tor

      Det er vanskelig å gjette på hva det kan være. Det kan feks være haglunds hæl som beskrevet i denne artikkelen eller andre tilstander.

      Jeg anbefaler å ta kontakt med lege eller kiropraktor for å finne ut hva som er årsaken.

      med vennlig hilsen

      kim

  5. Hei.. har hatt hatt/har Haglunds hæl..fikk det for 1.5år siden.. fått behandling så nå er smerten borte.. det som plager meg nå er kulen,for den er ikke borte! Kan ofte miste hud og får fort gnagsår

    1. Hei Lisa
      Så godt å høre du er blitt bedre. Haglunds hæl gir jo en benet utvekts på hælen, denne er det ikke så mye gjøre med (bortsett fra operasjon). Kulen på hælen vil kunne gnage en del i skoene, så se om du finner et gnagsårplaster som kan hjelpe.

      med vennlig hilsen

      kim

  6. UPS... jeg har gått med en vond hel i et år. Plagene kom etter en dag på Besseggen og neste dag på Rondeslottet. Tenkte det ville gå over av seg selv, men etter en rolig vinter og da jeg fikk dette fort igjen ved fjellturer( noe som jeg er svært glad i) gikk jeg til lege, røntgen og ortoped. Konklusjon var Haglunds hæl og betennelse. Tiltak. Fysio med noe som brukes til å knuse nyrestein med og egentrening med løft og senk hvor en står i en trapp el lignende. Er spent på om tilstanden blir bedre. Savner så inderlig å gå i fjellet. Noen som jeg begynte med for 15 år siden fordi jeg hadde fått prolaps i ryggen. Kan jeg rusle en tur i ny og ned med såle og lite trykk?

    1. Hei,

      Så lenge du tilpasser fjellturene etter smerter og dagsform er det helt fint å rusle en tur. Ellers er svømming også en fin treningsform som ikke overbelaster foten.

  7. Har alle de synptomene. Problemet er at jeg har hatt det i 8 måneder, vet ikke hvordan jeg skal få det leget

  8. Jeg har hatt noe vondt under den venstre hælen min over lang tid. Det er sårt og vondt, og jeg kan ikke ha den under dynen når jeg ligger på ryggen. Da må jeg ha den utenfor sengen. Lurer på hva dette kan være?

Innstilling for informasjonskapsler

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.