Slik blir du kvitt haglunds hæl

4.8/5 (17)

Haglunds hæl

Har du hørt om Haglunds hæl? Det er en tilstand som er ukjent for mange. Haglunds hæl forveksles ofte med akilles tendinitt/tendinose. Det er en utvekst som vokser på oversiden av hælen. En årsak til at tilstanden oppstår kan være grunnet gjentakende friksjon mellom skotøy og fotens vev. Heng med nå så skal jeg fortelle litt mer om hvordan tilstanden oppstår og hva som kan gjøres for å forebygge den.

Haglunds hæl oppstår i området der akillessenen fester inn til hælbeinet (calcaneus). En slimpose som ligger mellom hælbeinet og akillessenen skal beskytte senen fra friksjon mot beinet. Ved Haglunds hæl klarer derimot ikke slimposen beskytte senen og hælbeinet fra stadig irritasjon ofte fra skotøy. Dette kan lede til tendinose i akillessenen og til slimposebetennelse i tillegg til at det ekstra draget på selve hælbeinet gjør at en utvekst utvikles. Dette skaper smerte og hevelse i området.

Haglunds hæl anatomi

Hvem som helst kan bli plaget med Haglunds hæl, men tilstanden oppstår ofte mellom 15-35 års alder og påvirker kvinner oftere enn menn. Dette kan være fordi at kvinner oftere går i trange og høyhælte sko. Tilstanden oppstår også hos løpere og kan feildiagnostiseres som akilles tendinitt.

Risikofaktorer for å utvikle Haglunds hæl er:

• en høy lengdebue som gjør at hælbenet presses bakover mot akillessenen og slimposen. Dette kan bidra til økt friksjon mellom hælben, bursa og sene.
  • en stram akillessene, som vil ha en lignende effekt på området som en høy lengdebue.
  • det å gå på utsiden av hælen skaper en innoverrotasjon av hælbenet som kan resultere i at akillessenen gnir frem å tilbake mot hælbenet ved hvert eneste steg.

Overvekt eller en skade på hælområdet kan også bidra til utvikling av Haglunds hæl.

Symptomer på haglunds hæl:

Pasienten har ofte smerter i hælen der kulen vokser ved inngangen av akillessenen til den øvre delen av hælbeinet. Smerten provoseres ofte av trange eller harde sko med hard hælkappe. Hos løpere er det den gjentakende friksjonen mellom hælvev og sko som skaper tilstanden. Kulen er ofte øm ved berøring, og kan være hoven og rød hvis slimposen er betent. Hvis akilles tendinose er til stede kan smertene være verre om morgenen.

Haglunds hæl løping

Hva kan du selv gjøre:

• i en tidlig fase av tilstanden er det viktig å avlaste det berørte området.
  • gå med sko med myk hælkappe som ikke irriterer området, eller en sko uten hæl hvis mulig.
  • en hælpute kan også brukes hvis man må bruke sko med hælkappe.
  • du kan bruke en ispose på hælområdet flere ganger om dagen (15 min per gang og ikke på bar hud) for å roe ned betennelsen i slimposen.
  • du kan også gå langsommere for å unngå hard belastning på hælen.
  • velg heller å bevege deg på mykt underlag enn hardt underlag når dette er mulig.
  • hvis du har hatt symptomer i mer enn en uke da er det lurt å ta kontakt med kyndig fagpersonell med ekspertise innen fot- og ankelplager, får en vurdering.

Manuell behandling av haglunds hæl:

Behandling vil baseres på funn fra skadehistorikken og undersøkelsen. Hvis akilles tendinose eller bursitt er til stede, kan behandlingen ligne på den som ville gis til en pasient med disse plagene. Fokus vil uansett legges på avlastning av hælområdet for å lette på trykket på hælben, bursa og akillessenen.

Eksentrisk trening og heavy slow resistance trening har begge vist å ha god effekt på akilles tendinose (1, 2). En studie viser at laserbehandling i tillegg til eksentrisk trening øker forbedringsevnen ved akilles tendinose (3).Såletilpassing kan lindre symptomer gjennom å avlaste og redusere feilbelastning på akillessenen (1). Ved Ullevål Kiropraktorklinikk har vi oppnådd gode resultater med hjemmeøvelser som styrker svak muskulatur i fotblad og tøying av stram muskulatur i legg og plantar fascia. Dette i tillegg til eksentrisk trening, laser- og manuell- behandling av stive og dysfunksjonelle ledd og muskulatur.

Haglunds hæl barbeint

Mat som demper betennelse, som feks ingefær, kan være fordelaktig og gi kroppen de rette byggeklossene for å bedre restituere skaden.

Kortisonsprøyte anbefales ikke fordi akillessenen kan bli ytterligere svekket, du kan lese mer om dette her (4). Trykkbølge må unngås med tanke på at benutveksten og slimposebetennelsen kan bli ytterligere irritert av dette.

Operativ behandling - Ved langvarige smerter der ingen behandlingstiltak hjelper kan operasjon være et alternativ. Dette burde være siste utvei. Det er derfor viktig at hvis du får symptomer som ligner på Haglunds hæl at du tar disse på alvor og gjør noe med det tidlig i forløpet. Operativ behandling kan ha god effekt hos pasienter med Haglunds hæl (5). Man må da beregne lang ventetid og sjansen for forverring under denne perioden.

Take home message her er å være obs på symptomene og ta kontakt med kyndig fagpersonell hvis de ikke gir seg.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering