Behandling av tennisalbue og smerter i albuen

behandling av tennisalbue

Smerter i albuen kan komme fra selve albuen, underarmen eller utstrålende smerter fra skulder/nakke og muskelknuter. Tennisalbue er den vanligste årsaken til smerter i albuen, vi har svært god erfaring med behandling av tennisalbue. I noen tilfeller kan smertene i albuen være forårsaket av irriterte nerver i nakken, da følges gjerne smerten av nummenhet, prikking og redusert kraft i armen.

Vanlige årsaker til tennisalbue eller smerter i albuen
Senebetennelse (også kjent som tennisalbue og golfalbue) er den vanligste årsaken til smerter i albuen. Dette rammer ikke kun de som har spilt mye golf eller tennis, vanligvis kommer disse plagene akutt eller noen dager etter overbelastning. Disse smertene i albuen kjennetegnes av murrende smerte på inn- eller yttersiden av albuen, som forverres av visse bevegelser f.eks vridninger, åpne/lukke korker, knytting av neven og liknende.

Tennisalbue er som sagt den vanligste av disse tilstandene, og da sitter smerten på yttersiden av albuen. Årsaken til tennisalbue er ofte overbelasting av muskel og senefestet som ligger på utsiden av albuen, som deretter fører til en irritasjon av dette området. Tennisalbue kan gi smerter i albuen og redusere bevegelsen i hele armen. Selv om diagnosens navn er tennisalbue, er det svært sjelden at tennisspill er den utløsende årsaken. Oftest er det kontorister som jobber mye med pc-mus som blir rammet av denne tilstanden, derfor har musearm blitt synonym for tennisalbue. I slike tilfeller er tilpasning av arbeidsplassen essensielt for å bedre symptomene og hindre tilbakefall.

Kiropraktisk behandling av tennisalbue og smerter i albuen:

Tennisalbue behandling

Hos oss vil du få en grundig undersøkelse for din albuesmerte og en konkret diagnose vil bli stilt. I noen tilfeller vil det være nødvendig med en henvisning til feks røntgen undersøkelse eller MR, dette vil kiropraktoren henvise deg til ved behov. Typisk sett vil behandling av tennisalbue og andre smerter i albuen kunne bestå av leddkorrigering (i albuen, nakke, skulder og brystrygg), triggerpunktbehandling, dry needling, øvelser og kinesiotape.

For å få det mest optimale resultatet ved behandling tennisalbue, er det også viktig å ha et godt betennelsesdempende kosthold. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av tennisalbue. På Ullevål Kiropraktorkontor er det spesielt kiropraktorene Sara og Kim som behandler tennisalbue.

Ring oss på 21046460 hvis du trenger hjelp til behandling av tennisalbue  eller bare har noen spørsmål angående smerte i albuen.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews,