Triggerpunktbehandling av muskelknuter

triggerpunktbehandling

Muskelknuter/triggerpunkter kan behandles med eller uten nåler (dry needling), her ved Ullevål Kiropraktorklinikk kan vi tilby begge former. Triggerpunktbehandling vi tilbyr har som mål å løsne opp i de stramme punktene og bedre funksjonen i muskulaturen, i tillegg vil vi hjelpe deg med å se på de underliggende årsakene til at du har fått muskelknuter. Årsakene er ofte sammensatte men stress, feilbelastning, overbelastning, feilfunksjoner i nærliggende ledd og kosthold spiller alle en viktig rolle.

Muskelknuter er irritable punkter i skjelettmuskulaturen din, de er ofte smertefulle ved trykk og kan gi utstrålende smerter og ømhet, nedsatt funksjon i muskulaturen. Muskelknuter kan være latente eller aktive. Latente muskelknuter er først smertefulle ved trykk eller annen ytre stimuli, mens aktive muskelknuter er smertefulle uavhengig av stimuli og kan gi utstrålende smerter.

Triggerpunktbehandling er effektivt for muskelknuter

Triggerpunktsbehandling av hofte

Som nevnt over kan muskelknuter utløse utstrålende smerter til andre områder på kroppen, som for eksempel ut i armen, opp i hodet eller ned i bena. Disse utstrålende smertene fra muskelknutene kalles referert smerte, og kan lett forveksles med nervesmerter. Det er derfor veldig viktig at din behandler er istand til å skille mellom disse tilstandene, slik at du får riktig behandling.

For å kunne utføre triggerpunktbehandling må vi være dyktige til å lokalisere muskelknutene, kjenne igjen symptommønstrene og deretter behandle dette på en så effektiv måte som mulig. Det er vanlig å kunne bli litt øm etter behandling, lett uttøyning etter behandling kan hjelpe mot dette.

Forskning viser at hjemmeøvelser er en helt essensiell del i behandlingen slik at du på lang sikt ikke skal være plaget med smerter. Du vil derfor også få et eget treningsprogram som er skreddersydd for din plage.

Her på Ullevål Kiropraktorklinikk har vi lang erfaring med triggerpunktbehandling. Alle våre kiropraktorer er utdannet i å benytte denne behandlingsteknikken. Triggerpunktbehandling er veldig effektivt og har lite bivirkninger.
Ring oss på 21046460 dersom du ønsker en vurdering for triggerpunktbehandling eller om du har noen spørsmål vedrørende din plage.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.