Triggerpunktbehandling av muskelknuter

triggerpunktbehandling

Muskelknuter/triggerpunkter kan behandles med eller uten nåler (dry needling), her ved Ullevål Kiropraktorklinikk kan vi tilby begge former. Triggerpunktbehandling vi tilbyr har som mål å løsne opp i de stramme punktene og bedre funksjonen i muskulaturen, i tillegg vil vi hjelpe deg med å se på de underliggende årsakene til at du har fått muskelknuter. Årsakene er ofte sammensatte men stress, feilbelastning, overbelastning, feilfunksjoner i nærliggende ledd og kosthold spiller alle en viktig rolle.

Muskelknuter er irritable punkter i skjelettmuskulaturen din, de er ofte smertefulle ved trykk og kan gi utstrålende smerter og ømhet, nedsatt funksjon i muskulaturen. Muskelknuter kan være latente eller aktive. Latente muskelknuter er først smertefulle ved trykk eller annen ytre stimuli, mens aktive muskelknuter er smertefulle uavhengig av stimuli og kan gi utstrålende smerter.

Triggerpunktbehandling er effektivt for muskelknuter

Triggerpunktsbehandling av hofte

Som nevnt over kan muskelknuter utløse utstrålende smerter til andre områder på kroppen, som for eksempel ut i armen, opp i hodet eller ned i bena. Disse utstrålende smertene fra muskelknutene kalles referert smerte, og kan lett forveksles med nervesmerter. Det er derfor veldig viktig at din behandler er istand til å skille mellom disse tilstandene, slik at du får riktig behandling.

For å kunne utføre triggerpunktbehandling må vi være dyktige til å lokalisere muskelknutene, kjenne igjen symptommønstrene og deretter behandle dette på en så effektiv måte som mulig. Det er vanlig å kunne bli litt øm etter behandling, lett uttøyning etter behandling kan hjelpe mot dette.

Forskning viser at hjemmeøvelser er en helt essensiell del i behandlingen slik at du på lang sikt ikke skal være plaget med smerter. Du vil derfor også få et eget treningsprogram som er skreddersydd for din plage.

Her på Ullevål Kiropraktorklinikk har vi lang erfaring med triggerpunktbehandling. Alle våre kiropraktorer er utdannet i å benytte denne behandlingsteknikken. Triggerpunktbehandling er veldig effektivt og har lite bivirkninger.
Ring oss på 21046460 dersom du ønsker en vurdering for triggerpunktbehandling eller om du har noen spørsmål vedrørende din plage.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews