10 årsaker til smerter i fremre kne

Knesmerter kan være veldig frustrerende. Ofte fordi de hindrer oss i å gjøre aktivitetene vi liker eller må gjøre i hverdagen. Smertene kan forekomme for eksempel mens du er på vei ned fra toppturen du elsker, etter du har sittet lenge i bilen, eller bare mens du går opp trappene på jobben. Smerter i fremre kne er en veldig vanlig kneplage, og har ofte ganske enkle løsninger. Derfor ønsker vi å veilede deg i å identifisere hvilken type kneplage du har, slik at du kan få passende behandling og riktige råd.

Det er viktig å vite årsaken til knesmerten din. Med feil type behandling og øvelser, kan du ende opp med å kaste bort tid, innsats og penger. Sørg for å få den riktige diagnosen med en gang. Slik kan du sette realistiske forventninger til å skape en god og effektiv forbedring av både kne og livskvalitet.

Man kan fort ta feil av smerter i andre deler av kneet som oppfattes som smerter i fremre kne. For eksempel kan smerter på siden eller baksiden av kneet stråle til forsiden av kneet.

Fettputesyndrom: Mest sannsynlig påvirker det deg

Opplever du smerter i kneet? Til tross for diagnosen har du mest sannsynlig en irritasjon i fettputen. Det vi kaller “infrapatellar fettpute” er et veldig sensitivt område under kneskålen.

Selv om “fettputesyndrom” sjeldent er en hoveddiagnose, blir fettputen ofte irritert av de fleste kneskader. Derfor kan behandling av fettputen gjerne lindre smerten din, slik at du kan bli mer aktiv og klare kneøvelsene dine.

Fettputesyndrom og knesmerter

Har du skarpe smerter under kneskålen som er lindret ved bøying av kneet? Da har du kanskje betennelse i fettputen. Ofte er det verst ved ståing eller sakte gange i flate sko, selv om du tåler løping eller sykling (1).

NB: Skaden skjer som oftest i forbindelse med andre skader, så den oppdages ofte på forskjellige måter.

Det er enkelt å undersøke og behandle fettputen hos kiropraktoren din. Det er ikke bare viktig å få behandling for å lindre smertene. Betennelse i fettputen kan bidra til utvikling av senebetennelse (2) og kneartrose (3). I tillegg kan det gjøre lårmuskelen din svakere (4).

Patellofemoralt Smertesyndrom - Et ‘paraplybegrep’ for knesmerter

Patellofemoralt smertesyndrom, "Runner's knee", er en kjent problem med kneet. Det sier ikke akkurat hva skaden kommer av, men beskriver bare dype, generelle smerter fra området rundt kneskålen (4).

Et knasende, skarpt ubehag kjennes ofte ved:

• Gåing opp eller ned trapper
  • Løping
  • Knebøy
Patellofemoralt Smertesyndrom og knesmerter

Et typisk tegn er "kino-kne", hvor du får smerter etter å ha sittet med bøyde knær over en periode (4). Smerten kommer fra press eller friksjon under bevegelse av kneskålen. Derfor er det ofte verre etter kondisjonstrening som løping og sykling, som krever mange repetisjoner selv om det er lett belastning.

Patellofemoralt smertesyndrom kan ligne mange andre skader som senebetennelse i kneet og skade på brusken bak kneskålen (chondromalacia patella). Derfor er det viktig å utelukke andre diagnoser først (5), siden de ofte responderer på andre typer behandlinger (6).

Patellar Senebetennelse - “Jumper’s knee”

Patellar senebetennelse skjer ofte hos aktive folk som driver med mye hopping. Over 40% av folk som driver med basketball eller volleyball på elitenivå har skaden (7). Oftest er utøverne i alderen 15-30 år (8).

Patellar senebetennelse og knesmerter

Du kjenner smerten under den nedre delen av kneskålen. Typisk kan du jogge men ikke spurte eller hoppe på grunn av smerten. Selv om smerten er verst under belastning, kan du også være plaget ved sitting med bøyde knær.

Tips: Smerteintensiteten fra Jumper's knee er ofte koblet med intensiten av aktiviteten din. Derfor blir symptomene dine verre ved økt belastning. Dypere knebøy eller høyere hopp gir gjerne sterkere symptomer.

Les om treningsøvelser for å hjelpe ‘Jumper’s knee’.

Chondromalacia Patellae - Skade på brusken bak kneskålen

Chondros betyr ‘brusk’, og malakia ‘formykning’. Derfor betyr Chondromalacia patella en oppmykning av brusken bak kneskålen. Dette kan resultere i hevelse, slitasje og eventuelt degenerasjon, eller ødeleggelse, av brusken.

Chondromalacia Patella og knesmerter

Skaden skjer ofte hos unge folk, og den påvirker så mange som 1 av 4 mennesker (9). Symptomene kan ligne patellofemoralt smertesyndrom, men behandlingen kan være annerledes.

MR er en effektiv måte å diagnostisere chondromalacia patella på (10), og å differensiere fra andre skader.

Undersøkelse fremre kne smerte
Undersøkelse av fremre kne

Schlatter’s Sykdom / Sinding Larsson Johannsen Syndrom - Smerter hos barn som vokser

Både Schlatter’s og Sinding Larsson Johannsen Syndrom er betegnelser på festningsskader. Derfor rammer de bare unge tenåringer, før knebrusken har blitt til bein. Tilstandene skjer når knesenen begynner å trekke seg fra senefestet. Dette kan skje på to steder.

Sinding Larsson Johannsen Syndrom og Schlatter's Sykdom og knesmerter

Fra skinnbenet - Schlatter’s Sykdom

Ubehag, hevelse og smerter hos aktive unge mennesker. Oftest skjer det hos gutter i alderen 12-15 år men det kan også påvirke jenter i alderen 8-12 år (11). Selv om det ikke finnes noen kur, kan behandlings- og treningsstrategier (12) ofte avlaste området, og hjelpe barna å være aktive.

Fra nedre delen av kneskålen - Sinding Larsson Johannsen Syndrom

Syndromet ligner Schlatter’s sykdom. Det kan ofte oppstår hvis kneet har blitt stivt på grunn av korte lår- og leggmuskler (13). Oftest påvirker den aktive gutter i alderen 10-14 år (14).

Plica Syndrom - Bare 50% av alle mennesker er utsatt for syndromet

Først og fremst må du vite at kun én av to mennesker faktisk har en plica i kneet (15).

Plica syndrom og knesmerter

Plicae kan bli irritert etter overdreven og repetert belastning av kneet, eller fra traume. Dette gir smerter mot frem- og innsiden av kneet. Symptomene ligner ofte andre kneskader, men ved riktig diagnostisering kan behandlingen ha god effekt (16).

Slimposebetennelse - Kan oppstår flere steder i kneet

Pes Anserinus Bursitt - Indre smerter foran i kneet

Middelaldrende kvinner er mest rammet av denne skaden. Du har høyere risiko for å utvikle Pes Anserinus bursitt hvis du har kneartrose eller er overvektig (17).

Også kjent som "Subsartorial bursa", denne slimposen finnes på innsiden av kneet. Likevel kan aktiviteter som løping eller gåing opp og ned trapper gi smerter i fremre del av kneet.

Slimposebetennelse og knesmerter

Prepatellar Bursitt - “Carpenter’s knee”

De som sitter mye på knærne kan utvikle “Carpenter's” eller “Housemaid’s knee”. Slimposen sitter mellom huden og kneskålen, og blir irritert av for mye direkte press. Det er en liten risiko for at den også blir infisert.

Fire av fem som utvikler dette er menn i 40-60 alderen, grunnet yrkestypen deres (18).

Bursae av kneet som kan gi smerter i fremre kne
De forskjellige bursae (slimposer) i kneet

Strekk i låret? Les om Quadriceps-skader

ITB Syndrom - Ytre smerter foran i kneet

ITB syndrom gir deg ofte en pressende smerte på utsiden av kneet. ITB er en forkortelse for “iliotibialt bånd” (ITB) og beskriver et bånd langs utsiden av låret. Det iliotibiale båndet er en forlengelse av muskulaturen rundt hoften og kobles blant annet til kneskålen. Hvis det blir for stramt, kan det trekke kneskålen over mot utsiden. Under utholdenhetsaktiviteter som løping eller sykling kan presset og friksjonen utvikle smerter på frem- eller utsiden av kneet. Selve smerten stammer faktisk fra irritasjonen av underliggende fettpute (19).

Tips: Løpere kan prøve å løpe med føttene litt bredere. Syklister kan spre knærne mer under sykling.

ITB syndrom

Andre Grunner til Smerter i Fremre Kne

Flere andre skader kan gi deg smerter i fremre kne som ligner på de ovennevnte skadene. Derfor er det viktig at du får en konsultasjon hos kiropraktoren din for å få riktig diagnose og behandling.

Eksempler på andre skader er:

• Kneartrose
  • Lårstrekk
  • Nerveskader (Infrapatellar branch of saphenous nerve)
  • Slitasje av brusken i kneet
  • Tretthetsbrudd i kneskålen
  • Ustabilitet i kneskålen
  • Brusk- eller meniskskader
  • Skader på leddbånd
  • Hofteskader

Har du spørsmål om kneplager? Ta kontakt med oss

Alex jobber som kiropraktor på Sundvollen Kiropraktorklinikk. For å få kontakt med han kan du trykke her. Bor du i nærheten av Oslo og har hofte eller kneplager kan du få oppfølging av Kiropraktor Johannes Nygaard Nilsen. Har du hofte/seteplager som kommer fra korsryggsprolaps/isjias kan du bestille time til Kiropraktor Kim Orderud