Hva er cervikogen hodepine og hvordan behandles den?

Cervikogen hodepine, eller nakkehodepine, er den tredje vanligste formen for hodepine og rammer ca 15% av befolkningen. Denne hodepinen skyldes spenninger og nedsatt bevegelse i nakken og gir som regel smerter på den ene siden av hodet og/ eller ansiktet (1).

Hvilke symptomer gir cervikogen hodepine?

Cervikogen hodepine er ensidig og bankende i karakter, og den stråler som regel fra nakken og fremover mot pannen eller tinningen. Den kan også stråle ned til skulderen eller armen. Smertene er ofte konstante men kan variere i styrke og blir typisk forverret ved nakkebevegelser, dårlig holdning eller trykk mot nakkeområdet (2). I tillegg kan du også få symptomer som:

• smerter på den ene siden av ansiktet
  • nakkestivhet
  • smerter bak eller rundt øynene
  • smerter når du nyser eller hoster
cervikogenhodepine illustrasjonsbilde

Med nakkehodepine kan du også få typiske migrenesymptomer som kvalme, oppkast og lyd-/lysskyhet. Begge former for hodepine gir også ensidig og intens hodepine. Det kan derfor være vanskelig å skille en migrene fra en nakkehodepine. En av forskjellene er at migrenepasienter vanligvis responderer godt på migrenemedisiner mens pasienter med nakkehodepine ikke gjør det. Migrene og cervikogen hodepine kan i sjeldne tilfeller også forekomme sammen. Disse pasientene har ofte en lang historie med hodepine som ingen har klart å komme til bunns i. Å skille disse to hodepinene fra hverandre i en og samme pasient krever en grundig utredning, og siden migrene og cervikogen hodepine skal behandles forskjellig er det helt avgjørende at begge hodepinene blir diagnostisert.

I en tidligere artikkel har jeg beskrevet de ti vanligste formene for hodepine og hvordan disse skiller seg fra hverandre.

Hva forårsaker cervikogen hodepine?

Cervikogen hodepine skyldes nedsatt funksjon i nakken, og fasettledd, mellomvirvelskiver, muskler og/eller nerver er som regel involvert. Kliniske studier viser at 70% med denne typen hodepine har smerte som er referert fra nakkevirvel C2 og C3 (3). Dette er nakkevirvler høyt oppe i nakken din. Disse virvlene (sammen med C1) har nervetråder som videresender smertesignaler til et sted i hjernen som heter trigeminocervical nucleus. Denne forbindelsen antas å være årsaken til den refererte smerten fra bakhodet ditt til hodet og/eller øyet. Resterende 30% med cervikogen hodepine antas å ha symptomer som er referert fra midtre og nedre del av nakken (2).

Strukturer som kan gi cervikogen hodepine

Muskelspenninger i nakken kan også føre til tensjonshodepine, som utarter seg forskjellig fra cervikogen hodepine. Du kan lese mer om tensjonshodepine her.

Typiske tilstander som kan gi cervikogen hodepine er slitasjeendringer (artrose) i nakken og nakkeprolaps. Disse tilstandene gir vanligvis en funksjonsnedsettelse i nakken som igjen kan føre til smerter i hodet. Mange opplever også å få cervikogen hodepine i etterkant av en direkte skade til nakken, som ved for eksempel en whiplash. Denne skademekanismen påvirker muskler, nerver og ledd i spesielt øvre del av nakken og kan gi hodepine som utarter seg umiddelbart eller uker til måneder/ år etter hendelsen. Du kan også få cervikogen hodepine ved kronisk feilbelastning eller en overbelastning av strukturer i nakken, som for eksempel ved en dårlig ergonomisk sittestilling på jobb. Hodepinen blir ofte utløst ved nakkebevegelser, statisk belastning av nakkemuskulatur eller trykk på nakkestrukturer (2).

Behandling av cervikogen hodepine

Cervikogen hodepine behandler vi hver dag i klinikken og det er en type hodepine som vanligvis responderer svært godt på behandling hos kiropraktor (3, 4, 5). Behandlingen består av å gjenopprette normal funksjon i nakkens muskler og ledd, ved bruk av teknikker som manipulasjon, mobilisering og bløtvevsbehandling. Studier tyder på at kiropraktorbehandling reduserer både intensiteten og varigheten av cervikogen hodepine (6), samt reduserer bruken av NSAIDs (ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler som ibuprofen) i denne pasientgruppen (7).

For at du skal få riktig behandling for din hodepine er det helt avgjørende at riktig hodepinediagnose stilles i forkant. For å bli bedre kjent med din hodepine og for at behandleren din enklere kan stille en diagnose kan det være lurt å skrive en hodepinedagbok. Om du har en ensidig hodepine og/ eller ansiktssmerter samtidig som du har stivhet i nakken, kan det være lurt å få utredet hodepinen din hos en erfaren behandler/ spesialist. Det finnes ofte god hjelp å få!

Har du spørsmål om cervikogen hodepine eller lurer på hvordan vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss ved å trykke på knappen nedenfor, så svarer vi deg så fort vi har mulighet.

Karoline er i permisjon ut 2024. Asbjørn følger opp hennes pasienter. Karoline jobber spesielt mye med hodepine, hjernerystelse og svimmelhet. I tillegg har hun lang erfaring med å behandle akutte og kroniske nakke-, rygg- og bekkenrelaterte plager.