Behandling av stiv nakke og nakkesmerter

Behandling av stiv nakke

De aller fleste vil oppleve å få stiv nakke i løpet av livet, men noen vil plages betydelig mer med nakkesmerter enn andre. Over halvparten av våre pasienter er plaget med stiv nakke eller nakkesmerter. Våre kiropraktorer ved Ullevål Kiropraktorklinikk har flere års erfaring med å behandle pasienter med stiv nakke og nakkesmerter.

Vanlige symptomer
Nakken låser seg plutselig og er stiv og stram, det kan være smertefullt å snu på hodet, smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken, det kan også føles ut som at smerten går ut i skulderen eller i armen. Det er ikke uvanlig at du kan føle deg litt svimmel og kvalm når du har vondt i nakken. Har du i tillegg til stiv nakke: feber, oppkast og er ømfintlig for lys, bør du ta kontakt med lege for å utelukke sykdom.

Årsaker til stiv nakke
Stiv nakke og nakkesmerter kan utløses av stress, feil arbeidsstilling, dårlig syn/feil briller, for lite eller for mye trening, eller uheldig sovestilling. Vår kiropraktor vil undersøke deg grundig og stille en diagnose på ditt nakkeproblem. I noen tilfeller der nakkesmertene stråler ut i armen kan dette tyde på irritasjon av nervene i nakken, og som oftest er disse smertene helt ufarlige. Vi vil alltid undersøke deg grundig før vi starter å behandle deg, noen ganger vil det være nødvendig at kiropraktoren henviser til røntgen eller MR-undersøkelse.

Kiropraktisk behandling av stiv nakke

behandling av stivnakke og nakkesmerter

Behandling for din stive nakke vil være avhengig av hva som er den underliggende årsaken til nakkesmerten. Ofte vil dette innebære leddkorrigering, triggerpunktbehandling, øvelser og kinesiotape.

Kosthold vil ofte være en del av et smerteproblem i muskulatur og leddplager, så det vil derfor være gunstig å endre kostholdet noe slik at betennelsestilstandene roer seg ned raskere. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av stiv nakke.

Alle våre kiropraktorer er utdannet i å diagnosere og behandle stiv nakke.

Ring oss idag på 21046460 hvis du trenger hjelp til behandling av stiv nakke eller bare har noen spørsmål angående nakkesmerter.

Referanser: Cochrane reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.