Behandling av lumbago og korsryggsmerter

Behandling av lumbago og korsryggsmerter

Lumbago, eller smerter i korsryggen som det heter på norsk, er kanskje den aller vanligste tilstanden til muskel- og skjelett smerter i Norge. Omtrent 80 prosent av den norske befolkning vil en eller annen gang i løpet av livet få lumbago. Her på Ullevål Kiropraktorklinikk har vi veldig god erfaring med behandling av lumbago, både hos små, store og gravide.

Vanlige symptomer
Smertene kan oppstå akutt eller gradvis, smertene er vanligvis verst om morningen eller når du har sittet lenge stille, og når du skal komme i gang igjen. Noen ganger kan smerten ved lumbago “hugge til” og føre til at det kjennes ut som at ryggen svikter. I noen tilfeller vil smertene stråle ned i ett eller begge bena.

Hvis du derimot opplever å ha sterke smerter i korsryggen med utstrålende smerter i bena og skrittet, og samtidig har problemer med å kontrollere urinblære eller tarm, anbefaler vi at du tar kontakt med lege for å utelukke sykdom.

Kiropraktisk behandling av lumbago

behandling av korsrygg

Først vil kiropraktoren undersøke deg grundig slik at korrekt diagnose kan stilles. Noen ganger vil det være nødvendig å rekvirere røntgen eller MR. Hvis du har lumbago kan kiropraktoren bruke flere behandlingsteknikker som blant annet spesifikk kiropraktisk leddkorrigering, triggerpunktbehandling, uttøying og dry needling.

I den akutte fasen er det viktig å finne en så smertefri stilling som mulig, så du unngår å spenne deg mer. Men husk på at jo raskere du kommer tilbake i lett bevegelse, jo raskere blir du helt bra igjen. Derfor anbefaler vi at du veksler mellom lett bevegelse og smertefri stilling så ofte som mulig, og gå flere korte turer istenfor en lang. Et godt hjemmeøvelsesprogram og et betennelsesdempende kosthold er ofte vesentlig for at behandlingsresultatet skal blir så godt som mulig. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av lumbago og andre korsryggsmerter.

Alle våre kiropraktorer er utdannet i å diagnosere og behandle lumbago og andre korsryggsmerter.

Ring oss på 21046460 hvis du ønsker hjelp til behandling av lumbago eller kun har noen spørsmål vedrørende smerter i korsryggen.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews