Behandling av idrettsskader

Behandling av idrettsskader

Her på Ullevål Kiropraktorklinikk har vi spesialkompetanse innen forebygging, rehabilitering og behandling  av idrettsskader.

Idrettsskader kan være akutte eller utvikles over tid. Enten du trener for å holde deg i form, er en aktiv idrettsutøver eller en toppidrettsutøver er det å holde seg skadefri noe alle ønsker seg. Uansett aktivitetsnivå blir kroppen utsatt for større belastninger som over tid kan resultere i både akutte og kroniske skader. Disse belastningene kan skape dysfunksjoner i ledd og muskulatur som kan i begynnelsen være symptomfrie, dette gjør at sjansen for videre feilbelastning og skader kan øke.  Teknikk er viktig men det er minst like viktig at funksjonen i ledd og muskulatur er optimal for best ytelse.

Kiropraktisk behandling av idrettsskader

Behandling av idrettskade i fot

Kiropraktoren har som primærkontakt utdannelsen og kunskapen til å diagnostisere akutte og kroniske idrettsskader og det første i en kiropraktors vurdering vil være å utelukke allvorlig skade eller sykdom. Ved mistanke om beinbrudd, hodeskade eller annen form for allvorlig skade må pasienten undersøkes av kyndig legepersonell. Kiropraktoren kan henvise til røntgen, MR, CT eller ultralydsundersøkelse ved behov. Når alvorlig skade eller sykdom er utelukket vil kiropraktoren undersøke funskjonen i ledd og muskulatur for å finne årsaken til pasienten sine plager.

Behandlingsteknikker som brukes ofte ved idrettsskader er kiropraktisk leddkorrigering, kinesiotape og triggerpunktbehandling. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av idrettsskader. Det vil også være nødvendig med en grundig rehabilitering etter skaden.

Ved akutte skader som blant annet ankel overtråkk, korsbånds-,  meniskskade, eller hånd og skulderskader vil dette behandles etter POLICE prinsippet.

POLICE-prinsippet

P for protect: Beskytt det skadde området i minimum 48 timer for å redusere blødningen.

O-L for optimal loading: Introduser snarlig og øk gradvis belastning for å gjennvinne full bevegelighet så raskt som mulig.

I for ice: Is ned det skadde området i ca 15 minutter. Legg et klede mellom isposen og huden for å unngå frostskade. Fortsett med dette hver annen time så lenge ankelen er hoven. Nedkjølingen vil virke smertelindrene og redusere blødningen.

C for compression: Kompresjon med trykkbandasje. Gjør dette så fort som mulig etter at skaden har oppstått og må opprettholdes i 48-72 timer. Kompresjonen skal være så stram som mulig rundt det skadde området uten at det stopper sirkulasjonen.

E for elevation: Den skadde kroppsdelen bør heves for å redusere hevelsen.

Belastningsskader

En belastningsskade som har utviklet symptomer over tid og ikke har blitt vurdert og behandlet har større sjanse for å bli kronisk, og er ofte vanskeligere å behandle enn en skade som nettopp har oppstått og ikke anses for å være en akutt. Derfor anbefales det å ta en vurdering av skaden heller enn å forvente på at det skal gå over av seg selv. Der er ofte en årsak til at symptomer oppstår og disse er varselsignaler på at noe ikke er som det skal være, vare seg det går over av seg selv eller ikke.

I tillegg til behandling, er det essensielt med et godt treningsprogram og et betennelsesdempende kosthold for at skaden skal rehabiliteres så godt som mulig.

Ring oss på 21046460 hvis du trenger behandling av en idrettsskade eller om du har noen spørsmål.

Referanser: Cochrane Reviews