Nakkeprolaps

4.7/5 (32)

Nakkeprolaps oppstår når du får en skade på mellomvirvelskiven mellom to nakkevirvler.  Nakkeprolaps oppstår vanligvis hos de mellom 30-50 år. Det kan oppstå med en akutt skade, men oppstår vanligvis som følge av slitasje og belastning over tid. En prolaps eller skade på mellomvirvelskivene i nakken kan være symptomfri, eller det kan skape intense smerteplager.

Hva er en nakkeprolaps?

Ryggen vår er bygd opp av ryggvirvler som er plassert som byggeklosser oppå hverandre fra haleben til hodeskallen. Mellom hver ryggvirvel finnes mellomvirvelskivene våre. Mellomvirvelskivene er mye mykere enn benvevet i ryggvirvlene og er laget av en type bruskvev.  Mellomvirvelskivene er bygd opp av en indre kjerne med mykt materiale og en ytre litt hardere ring. Mellomvirvelskivene fungerer som støtdemper samtidig som de tillater at vi kan bevege rygg og nakke med myke og fleksible bevegelser.

Som alle anatomiske strukturer i kroppen er mellomvirvelskiven utsatt for slitasjeendringer. Disse slitasjeendringene oppstår vanligvis der belastningen er størst i kroppen. Prolaps er en form for slitasjeendring av mellomvirvelskivene. De fleste har nok hørt om prolaps i korsryggen som fører til isjasplager og utstråling i beina. Her kan du lese mer om prolaps i korsryggen.

Hva skjer når du har prolaps i nakken?

Nedre del av nakken er et annet sted der det er stor belastning på mellomvirvelskivene. Prolaps i nedre nakke kan gi sterke nakkesmerter, stivhet og nedsatt bevegelse samt smerteutstråling til arm og hender. Hvor prolapsen i nakken ligger avgjør for hvordan symptombildet vil se ut.

Nakken vår, eller cervical columna, er bygd opp av syv nakkevirvler. Vi nummererer disse fra 1 til 7 der 1 er den øverste cervicale virvel som ligger rett under skallen vår, og c7 er den nederste cervicale virvel som ligger der nakken slutter og øvre rygg begynner.

Har du vondt i nakken, men mistenker ikke prolaps? Her kan du lese om andre vanlige nakkeplager.

Som nevnt består mellomvirvelskivene av bruskmateriale og er bygd opp med en hard ytre ring og en myk indre kjerne. Prolapsen oppstår med bruk og slitasje, og over tid kan den ytre ringen begynne å buke og legge press på de anatomiske strukturene rundt. I enkelte tilfeller kan du få en liten rift i den ytre ringen og de indre myke materialet renner ut.  Vi graderer prolapsen på grunnlag av hvor stor skade det er på skiven. Der en litt bukende skive er en liten prolaps og en revnet skive er en mer betydelig prolaps.

Hva slags symptomer gir nakkeprolaps?

Og en stor prolaps kan legge press på nervene som passerer ut av nakken og dette fører til utstårlingssmerter til arm og hender. Er presset på nerven stor nok kan dette føre til prikking og nummenhet i fingrene og nedsatt styrke i musklene i arm og hender. Hvor i armen smertene og symptomene oppstår er avhengig av hvilket nivå og altså hvilke nerverøtter i nakken prolapsen legger press på. De vanligste nerverøttene som kan komme i klem i nakken er de som ligger ved nakkevirvel c4, c5, c6 og c7. Nedenfor kan du se en illustrasjon av hvor smerteutstrålingen i armene kommer med de ulike nerveirritasjonene. Dette er ikke et absolutt bilde og kan variere fra person til person.

Hvordan diagnostiseres en nakkeprolaps?

En prolaps trenger ikke lage symptomer i det hele tatt og symptomene du opplever er ofte avhengig av graden på prolapsen.  Det er slettes ikke uvanlig å ha en prolaps uten å vite om det. Derfor går nok mange av oss rundt med udiagnostiserte nakkeprolapser. I de tilfellene en sliter med smerter og stivhet i nakke og gjerne utstrålingssmerter til arm og hender bør en vurdere om det kan komme fra en nakkeprolaps. Hos mange er det nok de intense smertene som gjør at en oppsøker hjelp i utgangspunktet.

En nakkeprolaps blir diagnostisert gjennom en grundig sykdomshistorie, en nevro-ortopedisk undersøkelse og i tillegg ofte diagnostiske MR bilder. I enkelte tilfeller der prolapsen er så stor at det er skade på nerven skal det henvises videre til nevrokirurg på et sykehus for å vurdere om det er behov for operasjon.

Kiropraktorer har gode rutiner for å diagnostisere nakkeprolapser. Har du vondt i nakken og smerteutstråling til armene bør du få en kiropraktor eller fastlegen din til å undersøke deg.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Maria Torheim Bjelkarøy, Kiropraktor MNKF

Maria er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og behandler hodepine og svimmelhet, samt armsmerter og prikking i fingrene. Hun bruker behandlingsteknikker som leddmanipulasjon samt bløtvevsbehandling som triggerpunktbehandling og tørrnåler (akupunktur). Maria har også fokus på opptrening og rehabilitering.

2 kommentarer på "Nakkeprolaps"

1. Hei! Jeg var så uheldig at falle ille på badet i fjor på grunn av epilepsi anfall. Sliter veldig mye med nakke og skuldre og rygg etter det .stråler ut i venstre arm og stort sett hele venstre side. Vanskelig å puste og svelge . Hva kan jeg gjøre? Har fått henvisning fra lege for physiotherapi . Men usikker. Hilsen Freyr

1. Hei Freyr

Jeg anbefaler at du følger legens råd om fysioterapi, det høres ut som et fornuftig sted å starte. Du kan også oppsøke en kiropraktor for en second opinion for dine plager hvis du ønsker dette eller du ikke blir bedre.

Lykke til

mvh