Alt du bør vite om prolaps

4.8/5 (8)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

‘Det er vel ikke prolaps vel..?’
Dette er et typisk utsagn fra pasienter som opplever en dårlig korsrygg for aller første gang. Prolaps i ryggen er for mange assosiert med uhelbredelige smerter og utsikter til et liv der ryggen er ødelagt for alltid. Dette er forøvrig ikke sant. Prolaps i ryggen er vanlig og redsel for prolaps har faktisk vist seg å være farligere for deg enn prolapsen i seg selv.

Innhold

  • Hva er egentlig en prolaps?
  • Hvem får prolaps?
  • Hvordan vet du at du har prolaps?
  • Hvor vanlig er prolaps egentlig?
  • Når blir prolaps i ryggen et problem?
  • Når er prolaps farlig?
  • Hvorfor er redselen for prolaps verre for meg enn prolapsen i seg selv?
  • Prolapspakkeforløp
  • Finn en kiropraktor som behandler isjias og prolaps!
  • Hva er egentlig en prolaps?

    Ryggen består av ryggvirvler og mellomvirvelskiver. Mellomvirvelskivene består av brusk og er oppbygd med en indre myk kjerne og en ytre ring som består av litt hardere materiale. Mellomvirvelskivene er der for at vi skal lettere kunne bøye oss mykt i alle retninger. De er også viktig for støtdemping som oppstår  fra bevegelse når vi for eksempel går og løper.

    Med bruk av kroppen over tid er det naturlig at muskler, sener og ledd får litt slitasje. Dette skjer også i mellomvirvelskivene. Ved mye slitasje kan man få en liten skade på den ytre harde ringen i mellomvirvelskiven. Dette kan igjen føre til at den myke kjernen begynner å buke utover. Og man får en mellomvirvelskive som buker utenfor selve ryggvirvelen. I enkelte tilfeller er slitasje så betydelig at skiven får en liten rift og det myke materialet renner ut av skiven. Vi graderer prolapsen på grunnlag av hvor stor skade der er på skiven. Der en litt bukende skive er en liten prolaps og en revnet skive er en mer betydelig prolaps. Men hvordan man kan oppleve alle grader av prolaps er svært individuelt.

     

    Hvem får prolaps?

    Prolaps oppstår hos de som er i alderen 30-50 år. Mange lurer på hvorfor prolaps, som jo er en slitasjeskade, blir mindre med alderen. Dette forklares med at når vi er unge har alt vev i kroppen god evne til å holde på vannmolekyler. Men etterhvert som vi eldes blir bindingen i vevet i mindre stand til å binde vannmolekyler. Dette går ut over elastisiteten i både muskel- og senevev. I huden kommer det til synlighet i form av rynker. Også mellomvirvelskivene vil bli tørrere og flatere og der er mindre materiale som kan buke i skiven. Dette fører til at vi kanskje blir litt stivere i ryggen, men ryggen blir også mer stabil, og der er mindre sjanse for å utvikle prolapsplager (1).

    Hvordan vet du at du har prolaps?

    Er man bekymret for om man har prolaps bør man få ryggen sin undersøkt av autorisert helsepersonell. Det er som sagt mer farlig for deg å være redd for en prolaps enn prolapsen i seg selv (2).  Kiropraktoren er autorisert helsepersonell og har grundig kompetanse i håndtering av denne typen ryggplager.

    En standard undersøkelse av rygg der man mistenker prolaps består av en grundig sykehistorie der man går gjennom hvordan plagene dine oppstod, hva som letter dem og hva som forverrer dem. Deretter utfører man en serie ortopediske tester som er designet for å avgjøre sannsynligheten for at du faktisk har prolaps. I tillegg utfører man også tester som går på funksjon av nervene som går ned i bena dine. Dette inkluderer styrketesting, reflekser og testing av følsomhet i huden.

    På bakgrunn av dette avgjør man om man trenger å gjøre en billedundersøkelse. Og da er en MR foretrukket modalitet for denne typen plager. Men oftere og oftere diagnostiserer man prolaps på bakgrunn av samtalen og undersøkelsen. Er man i tvil, eller trenger man å vite størrelse på prolapsen, henviser man til en MR undersøkelse.

     

    Hvor vanlig er prolaps egentlig?

    Prolaps i ryggen er svært vanlig. Så mange som 30-50% av oss går rundt med prolaps i korsryggen uten å vite om det, eller ha videre plager som følge av det (3).

    Når blir prolaps i ryggen et problem?

    Skade i skiven kan være smertefullt i seg selv. Dette fremstår som smerter lokalt i ryggen. Ofte våkner man med en stiv rygg om morgenen som gradvis blir mykere og mindre smertefull med bevegelse. Men dette er også et vanlig symptom for de med ryggplager som ikke kommer fra prolaps.

    I enkelte tilfeller kan prolapsen buke såpass mye at den legger press på nervene som kommer ut av ryggen på nivået med mellomvirvelskiven. I disse tilfellene kan man oppleve smerter som følge av dette trykket. Disse smertene viser seg da som smerter ned beina og gjerne nedenfor knehase og helt til føtter og tær. Det faktiske utstrålingsmønsteret, altså hvor i beina man har vondt, beror på hvilket nivå i korsryggen prolapsen ligger. Denne typen beinsmerter kaller vi isjalgi som betyr smerter i isjasnerven. Utstrålingssmerter som følge av prolaps er ofte svært ubehagelig.

    Les mer om isjias her.

    Når er prolaps farlig?

    I enkelte tilfeller kan prolapsen legge så mye press på nervene som passerer ut av ryggen at det går ut over funksjonen til nerven. Man mister følelsen i huda i beina, og man mister kraft. Er dette langvarig kan det være fare for permanent skade på nerven. Denne typen prolaps blir vurdert for operasjon.

    I enkelte alvorlige tilfeller kan nervene som går til baken og underlivet bli skadet. I disse tilfellene mister man kontroll over blære og/eller tarmfunksjon og man blir nummen i sete og underliv. Dette er en alvorlig, akutt lidelse og blir alltid operert. Denne typen skade er kjent som cauda equina syndrom og er svært sjeldent. Kun en svært liten andel av av prolapser utvikler seg til denne typen skade (4). Men på grunn av de alvorlige følgene, skal man alltid ta dette på alvor.

    Ved operasjon av prolapser fokuserer man på å begrense skaden på skiven og eventuelt fjerne de deler av skiven som buker på nerven.

     

    Hvorfor er redselen for prolaps verre for meg enn prolapsen i seg selv?

    Vi har allerede sagt at en prolaps trenger ikke lage plager for deg i det hele. Men i de tilfellene hvor en prolaps skaper smerter og plager, kan prolapsen bli et problem.

    Når vi har en skade eller smerte i kroppen reagerer vi instinktivt med å beskytte kroppen mot videre skade. En vanlig respons da er at vi slutter å bevege oss. Instinktivt tror man at videre bevegelse fører til videre skade. Men for prolaps stemmer ikke dette. Faktisk har man sett at dersom man slutte å bevege seg, blir smerteplagene man assosierer i forbindelse til prolapsen verre. Man vet også at med bevegelse pumper kroppen blod ut i vevet. Blodet fører med seg næringstoff og fjerner avfallsstoff fra celler i vevet rundt prolapsen. Dette hjelper kroppen i tilhele og reparere skaden selv. Så har man en prolaps, skal man ikke slutte å bevege seg fordi man er redd for at prolapsen skal bli verre.

    Med bevegelse mener vi ikke nødvendigvis trening. Korte turer på grus eller i terreng, eller lette mobiliseringsøvelser hjemme på stuegulvet er gode aktiviteter for prolaps. Ofte er det også viktig for god tilheling av prolaps å unngå de aktivitetene som kan ha vert med på å trigge prolapsen i utgangspunktet. For de med yrker med tungt fysisk arbeid kan det være aktuelt med en kort sykmelding. For de som har fått plagene som følge av trening eller inaktivitet, må man avstå fra de aktuelle triggerne inntil prolapsen er blitt bedre.

    Der er nå gode retningslinjer for behandling av prolaps hos kiropraktor. Både leddmanipulasjon og bløtvevsbehandling i form av massasje har god effekt og kan være et godt verktøy for de som har plage som følge av prolaps (5).

    Prolapspakkeforløp

    Når prolapsen har blitt et problem som gir smerter og plager kan det være lurt å søke hjelp.

    Norsk Kiropraktorforening i samarbeid med Dansk kiropraktorforening utarbeidet retningslinjer for hvordan man som helsepersonell best skal håndtere og støtte en pasient med prolaps. Man har uhøytidlig kalt disse kliniske retningslinjene for et ‘prolapspakkeforløp’. I et pakkeforløp følger man opp pasienten regelmessig og etter behov. Man holder øye med symptom og man vurderer fortløpende behov for bildediagnostikk eller henvisning til ortoped for vurdering av kirurgisk inngrep. Videre blir pasienten oppfølgt i forhold til behov for sykmelding og rådet til tilpasset aktivitet ettersom forløpet progresserer. Du får tilpasset øvelser og behandling i form av bløtvevsbehandling (massasje) og leddmanipulasjon. Kiropraktoren er også i kommunikasjon med fastlegen din (6).

    Vi her på Ullevål Kiropraktorklinikk opplever at pasientene som følger ‘prolapspakkeforløpet’ her hos oss føler seg i trygge hender og synes at dette er et godt støtteapparat i en fase av livet da ryggen trenger litt ekstra omsorg.

    Finn en kiropraktor som behandler isjias og prolaps!

    Bor du i nærheten av Oslo er du hjertlig velkommen til å bestille time for vurdering for prolaps og andre korsryggsmerter. Du kan også bestille time direkte til en av våre dyktige kiropraktorer i vår online booking nedenfor. Alle våre kiropraktorer har god erfaring med isjias og prolaps.

    Bruk kartet nedenfor til å hjelpe deg med å finne en kiropraktor i nærheten av deg som behandler isjias og prolaps.

    Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

    Maria er for tiden i permisjon i forbindelse med PhD. Maria er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og behandler hodepine og svimmelhet, samt armsmerter og prikking i fingrene. Hun bruker behandlingsteknikker som leddmanipulasjon samt bløtvevsbehandling som triggerpunktbehandling og tørrnåler (akupunktur). Maria har også fokus på opptrening og rehabilitering.
    Feltet er påkrevd.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    14 kommentarer på "Alt du bør vite om prolaps"

    1. Hei! Jeg driver aktivt med trening, spesielt styrke. Jeg har vært hos fysioterapeut noen ganger for å få behandling. Smertene var bedre en stund, men nå er de tilbake. Smertene er altså i korsryggen, helt nederst nesten i belteregionen. Det gjør veldig vondt når jeg skyver bekkenet forover, og det gjør vondt når jeg bøyer meg nedover, og bakover for den saks skyld. Har ikke trent markløft på mange måneder pga dette, og er flere øvelser jeg ikke får gjort fordi det gjør vondt. Noe jeg synes er veldig dumt. Det gjør ofte vondt når jeg ikke er i bevegelse, altså jeg kjenner en brennende/verkende følelse ofte selv når jeg bare sitter.
      Har dere noen formening om hva dette kan være? Eller hva jeg skal gjøre med dette? Tenker det hadde vært fint med noen andre meninger, i tillegg til fysioen jeg var hos.

      1. Hei Celine

        Det er flere årsaker som kan gi denne type smerter. Det vil være helt umulig for meg å gjette på hva det kan være uten at du har blitt undersøkt men det finnes flere alternativer.

        Diskogen smerte kan ofte gi brennende smerte i ryggen, uten nødvendigvis gi utstrålende smerter i bena. Dette er smerter smerter fra selve mellomvirvelskiven som feks blir litt skadet eller hoven. Et prolaps i korsryggen som klemmer på en nerve kan jo gi brennende smerter, men da gjerne med smerter ned fra sete og ned i beina. Spondylolistese er også en tilstand som er greit å ha i bakhodet, som unge idrettutøvere er mer utsatt for å få. I tilleg er det selvsagt muskulære plager som også kan gi ryggsmerter, men da er det sjelden at det er brennende i karakter.

        Så, det er vanskelig å si hva det er, det kan være flere årsaker. Vet du om en flink kiropraktor i nærheten av deg så ville jeg oppsøkt denne. Kiropraktorer har spisskompetanse på korsryggsmerter, så der vil du kunne få god hjelp.

        Ønsker deg lykke til, Celine

        mvh

        kim

    2. Hei,

      Har i flere år drevet med en del fysisk arbeid. Har løftet en del bagasjer på Oslo lufthavn, skiltet veier og stått en del timer pga vei -og asfaltarbeid og jobber nå som sjåfør og bytter ut matter (ca. 120-170 matter om dagen). Jeg har drevet med tungt, fysisk arbeid i ca 4,5 år. Har i noen mnd’er nå slitt med kraftige smerter i korsrygg, hvor det er skytene smerte både oppover ryggen og nedover beina. Hvis jeg står for lenge så begynner jeg å bli nummen i høyre bein, og sliter med å bruke det. Hadde en måned hvor jeg ikke jobbet, og kun drev med rolig aktivitet og da var ikke smertene like ille, men de var fortsatt der. Kan dette være tegn på prolaps, til tross for at jeg bare er 24 år, altså ikke innenfor den aldersgruppen som ble skrevet i denne artikkelen? Og hva gjør jeg isåfall for å bli kvitt det, så jeg kan fortsette å arbeide som normalt?

      1. Hei Anna-Maria,

        Selvom prolaps er vanligst i aldersgruppen 30-50 år, kan det fortsatt oppstå hos yngre og eldre personer. Jeg vil anbefale deg å bli undersøkt av en autorisert kiropraktor eller lege som kan ta en titt på ryggen din, samt sette opp en plan for deg slik at du kan fortsette å jobbe som normalt.

        Mvh Espen

    3. Jeg har kraftige smerter på framsiden av låret. Dette har vart i ca 2 uker nå. Det et spesielt smertefullt å gå. Enkelte ganger»slipper» det litt. Da kan jeg gå rolig en stund. Legen mente først det var overanstrengt skreddermuskel. ( jeg har rodd en del høst). Det var tydelig vondt når an trykket på muskelen. Jeg gikk til legen igjen da smertene ikke gav seg. Det er bare paralgin forte som hjelper. Nå er jeg henvist til mr. Legen lurte på om det kunne være prolaps, men han er usikker. Jeg er 64 år og har alltid vært aktiv. Jeg har ikke hatt plager med ryggen tidligere. Bør jeg kontakte kiripraktor?
      Hilsen pensjonert lærer

      1. Hei Eirinn.

        hvis du kontakter en kiropraktor så vil denne kunne utføre en grundig nevrologisk undersøkelse av smertene dine. Hvis legen din ikke allerede har gjort dette vil jeg absolutt anbefale deg dette.

        Vet du om en dyktig kiropraktor i nærheten av deg? Hvis ikke kan vi gjerne hjelpe deg med å finne en.

        med vennlig hilsen

        kim

    4. Hei!
      Jeg er nå i India - yoga ferie.?
      Fikk ca 3 uker før dro ned noe smerter i korsrygg og stivere enn vanlig.
      Reiste ned? Alt Ok, men etter å sove i disse harde sengene fått sterke smerter , sterk stivhet og meget vanskelig å røre meg. Gjør konstant vondt. Jeg gjennomfører noe hata yoga men puster godt og kjenner etter rolig. Avspenning mye. Svømmer.
      Er det noe flere tips frem til jeg kommer hjem så jeg ikke forværrer ting? Lang reise og dette er ikke stedet og bli syk eller ubevegelig. 🙂
      Tusen takk for svar.
      Mvh
      June

    5. Jeg fikk prolaps med smerter på forsiden av leggen for 6 uker siden. Det forverret seg etter ca 10 dager når jeg jobbet. Deretter holdt jeg sengen 3-4 dager og etterhvert klarte jeg å gå litt. Jeg spiste Paracet. Min lege sa jeg kunne gå korte turer på mykt underlag. Ikke så lett her i Oslo, der alt er asfaltert. Jeg prøvde litt på gress og tråkket i hundebærsj. Etter litt slit går jeg nå litt på grus i Maridalen, og idag gikk jeg over 3 km. Det går fremover og håper at med daglig gåing på grus gjør meg frisk, så får jeg ta opp svømmingen igjen. Ber til både KrF og Gud om at jeg er restituert om noen uker. Jeg er glad jeg har bil og kan komme meg ut av suppa og ut i naturen problemfritt. Enn så lenge.
      Jeg anbefaler alle å gå, men ikke på asfalt. Slutt med smertestillende når det blir bedre. Lykke til!

      1. Hei Terje

        Dette er gode tips du kommer med. Motion is lotion og gjør ryggen frisk som en fisk. Bare viktig å gjøre som deg å starte smått og øke gradvis.

        Svømming er en utrolig skånsom treningsform som jeg anbefaler allerede med en gang til de med prolaps. Du kan bevege deg i "vektløs" tilstand uten å belaste ryggen så mye. Jeg har skrevet en artikkel om hvordan du kan trene når du har prolaps, jeg vil tro den er relevant for deg. https://www.ullevalkiropraktor.no/trening-prolaps/

        Lykke til Terje

        mvh

        kim

    6. Jeg har ved ct og røntgen fått påvist mint 5 brudd i korsryggen, og det siste i juni d.å. da jeg vred ryggen. Det er påvist benskjørhet.
      Jeg er i dag noe bedre, men må ta minst 2 paracetter hver dag og ofte en sterkere tablett hvis jeg skal gå f.eks. en kortere tur.
      Jeg er 74 1/2 år og har tidligere vært i god form fysisk.
      Kan jeg ha utbytte av trening med kiropraktor ?

      1. Hei Bente

        Riktig tilpasset trening er nok veldig viktig for deg. Jeg vil tro svømming kan være midt i blinken. En kirorpraktor kan sette opp et passende treningsprogram for deg.

        Lykke til
        mvh

        kim