Mangel på B12 kan øke risikoen for å føde for tidlig

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

mangel på B12 baby

Når du er gravid, er det flere næringsstoffer det er ekstra viktig å få rikelig mengder av. Vitamin B12 er et av næringsstoffene gravide bør være ekstra nøye med å få i seg. En ny norsk undersøkelse viser nemlig at mangel på B12 hos gravide kan medføre for tidlig fødsel.

Vitamin B12, også kalt kobalamin, er helt essensielt og livsviktig vitamin som blant annet er nødvendig for utviklingen av nervesystemet og blodceller. En tidligere studie konkluderte at undervektige spedbarn som som ikke får tilstrekkelig B12 kan henge litt etter i den motoriske utviklingen. Derfor er det ekstra  hvis mor ikke er nøye med å få i seg mat med tilstrekkelig B12 vitamin fra kosten (1).

Nå konkluderer en norsk studie fra 2017 at et lavt nivå av vitamin B12 fører til en økt risiko for å føde for tidlig (2). Tallene forskerne fra NTNU har brukt, kommer fra hele 11216 svangerskap i 11 land. Lav fødselsvekt og for tidlig fødsel er på verdensbasis en av de viktigste årsakene til spedbarnsdød innen de første 28 dagene etter fødselen (3). Alle slike tiltak som kan redusere risikoen for tidlige fødsler, vil dermed kunne ha en svært stor innvirkning på barnedødeligheten verden over.

Kroppen kan ikke lage B12 selv, og må dermed få dette vitaminet gjennom mat. Vitamin B12 finnes utelukkende fra animalske kilder som egg, kjøtt, fisk og melkeprodukter. For lavt inntak av disse matvarene øker derfor risikoen for at gravide utvikler vitamin B12-mangel enten før graviditet eller gjennom svangerskapet.

egg omelett med B12

Den eneste måten spedbarn får i seg dette vitaminet den første tiden er fra mors lager. Hvis mor har stor mangel på B12 vil barnet ikke ha tilgang på tilstrekkelig mengde, enten det er i magen til mor eller via morsmelken.

B12 mangel hos gravide er ikke uvanlig, til og med hos kvinner som spiser kjøtt og mat fra animalske kilder. Konsentrasjonen av B12 i mors kropp reduseres betydelig fra første trimester til tredje trimester (4). Derfor er det så viktig at kvinner fyller opp B12 lagrene både før og under svangerskapet, og helt til barnet ikke ammes lengre.

B12 vitamin (kobalamin) finner du i disse matvarene

  • Lever
  • Lam, geit, svin og storfekjøtt
  • Eggeplomme
  • Melkeprodukter
  • Skalldyr skjell
  • Fisk
  • Krabbe, reke
  • Kylling, kalkun og annet fjærkre
  • Rogn og kaviar

Slik forhindrer du at du får mangel

Som du forstår er det utrolig viktig å gjøre så godt du kan for å få i deg tilstrekkelig mengder B12 vitamin når du er gravid. Det er foreløpig lite studier på effekten av B12 tilskudd under svangerskapet. Dermed kan det være lurt å begynne å fylle opp B12-lagrene så snart du begynner å planlegge å bli gravid, slik at du har nok gjennom hele svangerskapet. Det finnes flere enkle måter å få i seg dette livsviktige vitaminet på.

Jeg pleier å lage meg en deilig, næringsrik, smoothie som jeg drikker enten til frokost, lunch eller etter gravidyogaen. Jeg bruker surmelk eller kefir av økologisk helmelk og noen rå eggeplommer, som tilsammen gir meg en god dose B12 vitamin. I tillegg til andre veldig viktige næringsstoffer for både meg og den lille. Så lenge du kjøper egg fra norske gårder er rå eggeplommer helt trygt for gravide.

Smoothie-oppskrift

smoothie med b12 vitamin

  • 5 dl økologisk surmelk
  • 3 økologiske rå eggeplommer
  • 1 ss fersk omega-3
  • En banan
  • En god neve frosne bær, f.eks. blåbær
  • 1 ts vaniljepulver

Kjør alt i blender og nyt med god samvittighet. Ved å drikke en slik smoothie er du godt på vei for å dekke dagsbehovet ditt for B12, også som gravid. Gravide har et litt høyere behov for kobalamin, siden det er et vannløselig vitamin trenger du ikke bekymre deg for å få i deg for mye B12 vitamin. Overskuddet skilles bare ut gjennom urinen.

Norske eksperter er bekymret for om gravide kvinner skal redusere inntaket av kjøtt og animalsk produkter til et for lavt nivå, nettopp på bakgrunn av at kjøtt er så viktig for å sikre tilstrekkelig inntak av viktige næringsstoffer som blant annet vitamin B12, jern og sink. Selv har jeg forsøkt å best mulig å få i meg kjøtt, lever, egg og melkeprodukter daglig gjennom svangerskapet. Nå i skreisesongen er det bare å fråtse innpå med rogn. Det er kjempegodt og en helt super kilde for B12.

Plages du med mye svangerskapskvalme og oppkast kan det være spesielt lurt å få i deg ekstra tilskudd. Selv spiste jeg leverkapsler fra Rein Styrke, et helt supert tilskudd basert på tørket lever fra unge reinsdyr. Når kvalmen er på sitt verste er det ikke nødvendigvis innmat og kjøtt som frister mest, og da er det fint å få dekket dagsbehovet for både B12 og jern (basert på tall fra Helsedirektoratet) i noen små kapsler. Et godt tips er å ta kapslene når du ikke er så kvalm, for meg har det stort sett vært enklest på kveldstid.

Har du spørsmål til artikkelen eller lurer på om vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss ved å trykke på knappen nedenfor, så svarer vi deg så fort vi har mulighet.







    Har du spørsmål til artikkelen eller lurer på om vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss ved å trykke på knappen nedenfor, så svarer vi deg så fort vi har mulighet.

    Kontakt oss

    Therese er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og videreutdannet seg i behandling av bekkenløsning, kolikk og spedbarn. Hun utfører også dry-needling behandling. Therese studerer til en mastergrad i ernæring.

    Vi bruker informasjonskapsler

    Våre nettsider benytter cookies. Dersom cookien ikke er nødvendig for at nettsiden vår skal fungere, vil den ikke lagres på din enhet med mindre du samtykker til dette.

    Dine innstillinger for informasjonskapsler

    Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.