Kroniske smerter - Kvinner lider mer enn menn

Forskning viser at menn og kvinner opplever og reagerer ulikt på smerte. Hvordan du opplever smerte handler om både fysiologiske, psykologiske, sosiale og kulturelle forhold. Dessuten rammes flere kvinner enn menn av smerter i muskler og skjelett, også av den langvarige typen.

Hjemmekontor eller vanlig kontor?

Er du blant dem som har en stillesittende jobb og/eller livsstil er det viktig å forebygge med aktivitet og bevegelse både på fritida og også gjennom arbeidsdagen. På kontoret vil heve-senk pulter være et godt middel til å veksle mellom stående og sittende jobbing. Og det å ta seg tid til jevnlige uttøyninger av nakke/skulder- og ryggmuskulatur er en god idé. En liten gåtur rundt kontorbygget er heller ikke å forakte! I disse tider sitter mange på hjemmekontor. Også der må du huske på å aktivere deg selv og ikke bli sittende for lenge foran PC-en. Luft både hodet og kroppen! På sikt vil du kunne spare deg selv for mye smerter og arbeidsgiver for en lang sykemelding.

Muskel skjelett smerter

Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er muskel- og skjelettsykdommer en av de vanligste årsakene til sykefravær. En av fire nordmenn har slike plager, som ofte forbindes med mye smerter, nedsatt fungering og dårligere livskvalitet. Selv om det varierer hvem som rammes mest innen ulike sykdomskategorier for muskel- og skjelettplager, er det totalt sett flere kvinner enn menn som rammes (kronisk smerte defineres med smertevarighet på seks måneder eller mer).

De vanligste muskel- og skjelettplagene:

• Rygg- og nakkeplager
  • Osteoporose og osteoporotiske brudd
  • Revmatiske sykdommer

Mest vanlig er smerter i rygg- og nakke. Ryggsmerter er omtrent like vanlig hos begge kjønn, mens nakkesmerter forekommer oftere hos kvinner enn hos menn. Hvorfor rammes så kvinner mer enn menn? Dette forskes det fortsatt på. Også her vil de ulike sykdoms/smertekategoriene spille inn. Bekkensmerter vil kunne ramme kvinner som gjennomgår svangerskap, Gradvis tap av beinmasse følger aldringsprosessen og hos kvinner kan dette øke etter overgangsalderen. (1)

Bekkensmerter

For kvinner som lider av kronisk bekkensmerte, uten fysisk skade, fødsel eller identifiserbar årsak, er det stor sannsynlighet for en historie med vold med nærmeste partner. I følge Centers for Disease Control and Prevention har 1 av 4 U.S. kvinner opplevd vold med intim partner, fysisk vold eller voldtekt sammenlignet med en av sju menn. Studier antyder at dette kan bidra til smertetilstander. (2)

Cleveland Clinic smertepsykolog Jill Mushkat Conomy, PhD, påpeker følgende, spesifikt for kvinner og smerter: “For kvinner kan problemer med familiestress, vektøkning og seksualitet være midt i blinken når det gjelder smertestart. Når jeg møter pasienter, deler jeg en lang liste med biologiske, psykologiske og sosiale problemer å vurdere, for å få samtalen i gang. ”

Problemer inkluderer alt fra å oppleve fysisk traume til å ha følelser av depresjon. Når bekymringsområdene er funnet, vil en smertepsykolog ofte bruke kognitiv atferdsterapi (CBT) for å hjelpe pasienter med å tenke på smertene sine og finne forskjellige måter å håndtere og leve med den på.

Hodepine

Hodepine er en av de vanligste smertetilstandene. En gjennomgang av funn fra mer enn 60 studier konkluderte med at forekomsten av hodepine og migrene er høyere for kvinner enn menn. I NIH American Migraine Study II, som inkluderte mer enn 29.000 voksne, ble det anslått at den ett-årige prevalensen av migrene i USA. er 18% hos kvinner og 7% hos menn (3) Les mer om hva du kan gjøre for å bli kvitt hodepine her

Ifølge Women's Health Office of the U.S. Institutt for helse og menneskelige tjenester, migrene er nå vanlig hos kvinner mellom 20 og 45 år. Og kvinner rapporterer mer enn menn mer smertefull og langvarig hodepine med mer tilknyttede symptomer, inkludert kvalme og oppkast.

Hva kan du gjøre

Flertallet av alle mennesker vil i løpet av livet ha en eller flere episoder med smerter i muskel og skjelett systemet. Det finnes ulike behandlingsalternativer, og det kan variere fra person til person hva som er den mest effektive behandlingen. Alle er forskjellige, det er derfor ikke gitt at alle vil respondere likt på alle typer behandling. (4) Kroniske smerter krever ofte en multidisiplinær tilnærming, altså flere behandlingsformer kombinert.(5) Foreløpig har det vært mye forskning som har bevist at øvelser/trening kombinert med kunnskap om smertene kan redusere risikoen for tilbakevennende episoder med smerter, I tillegg har det blitt bevist at kiropraktorbehandling er effektivt for å redusere smerteintensitet og å bedre funksjonen for pasienter med smerter.

Kiropraktor Sara Nordanger jobber på Fetsund Kiropraktorsenter. For å få kontakt med henne kan du trykke her.