Behandling av smerter i foten og ankelsmerter

behandling av smerter i foten

Smerter i foten kan ha en rekke underliggende årsaker, de vanligste årsakene er feilstillinger, betennelse eller forstuvninger. Kiropraktorene ved Ullevål Kiropraktorklinikk har lang erfaring med diagnostisering og behandling av smerter i foten.

Vanlige symptomer
Ved betennelse i foten vil dette gi smerter i det betente området, det kan være vondt å vektlegge foten spesielt om morningen eller etter å ha sittet stille i en lengre periode. Feilstillinger som f.eks. plattfot, hulfot og hallux valgus (feilstilling av stortåen), kan gi plagsomme smerter i området, spesielt ved langvarig aktivitet. Symptomene kan ofte lettes ved manuell behandling av føttene og tilpasning av innleggssåler i kombinasjon med gode sko.

Kiropraktisk behandling av smerter i foten

Kiropraktoren vil først utføre en grundig undersøkelse slik at årsaken til dine smerter i foten blir funnet. I noen tilfeller vil det være nødvendig at du får rekvisisjon til røntgenundersøkelse eller MR. Etter at undersøkelsene og testene er utført, vil din kiropraktor gi deg en konkret diagnose. Ved behandling av smerter i foten vil kiropraktoren bruke teknikker for å gjenopprette fotens og kroppens optimale funksjon slik at du får redusert betennelse, mindre smerte og øke din generelle helse og livskvalitet. Behandlingen du mottar vil i hovedsak innebærer at kiropraktoren bruker hendene for å oppnå optimal funksjon i muskler, ledd, nervestystem og annet nærliggende bløtvev.

Behandling av smerter i foten

Behandlingsteknikkene som benyttes er spesifikk leddkorrigering, uttøying av muskler og ledd, dry needling og opptreningsøvelser. Et godt tilpasset kosthold med fokus på å redusere betennelse vil også hjelpe deg med å bli kvitt fotsmertene dine raskere.

I noen tilfeller vil det også være nødvendig å få tilpassede egne  innleggsåler til dine føtter. Her på Ullevål kiropraktorklinikk har vi lang erfaring med å tilpasse slike såler ved behov.

Mye forskning tyder også på  at hjemmeøvelser og et betennelsesdempende kosthold er en veldig viktig del i behandlingen av smerter i foten slik at du på lang sikt ikke skal være plaget med fotsmerter. Du vil derfor også få et eget treningsprogram som er skreddersydd med tanke på smerter i foten. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av smerter i foten.

Ring oss på 21046460 hvis du trenger behandling for smerter i foten eller bare har noen spørsmål angående dine plager.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.