Behandling av migrene og hodepine

behandling av migrene

Migrene kan ha veldig mange sammensatte årsaker og er sannsynligvis en av de plagene vi på klinikken behandler oftest. Det er viktig å finne den/de eksakte årsaken til problemet slik at du kan få riktig behandling. Her på Ullevål kiropraktorklinikk har vi god erfaring med behandling av migrene.

Vanlige symptomer
Det er veldig skjelden at migrene eller hodepine skyldes en underliggende alvorlig sykdom, men du må alltid ta kraftig hodepine på alvor uavhengig av karakter og varighet. Dette er spesielt viktig å huske på hos barn eller når personer som ellers ikke har hatt hodepine tidligere plutselig utvikler dette, eller når hodepinen endrer seg i karakter.

Ofte kan de som ha migrene også være plaget av andre syomptomer som uvelhet, kvalme, tretthet, øresus, ustøhet og konsentrasjonsproblemer. Hodepine er veldig smertefullt og kan derfor på virke humøret, slik at du kan også oppleve å bli irritabel.

Har du hodepine eller migrene er dette et signal om at noe er galt. Årsaken til smerten kan ofte være feilfunksjon i muskler og ledd øverst i ryggen og nakken. Noen ganger kan du også oppleve å ha flere forskjellige typer hodepine samtidig. Disse hodesmertene kan overlappe hverandre eller ligne veldig mye på hverandre slik at den som skal undersøke problemet ditt må være veldig nøye. Vanlig hodepine som får lov til å vedvare kan i noen tilfelller også utløse migreneanfall.

Vanlige typer av hodepine er:

• Spenningshodepine
  • Nakkehodepine
  • Migrene
  • Medikamentell indusert hodepine

Vanlige årsaker til hodepine

• Stramme  muskler og ledd
  • Hodeskader og nakkeskader
  • Kjevespenninger og bittfeil
  • Kostholdsrelatert
  • Medikamentbruk
  • Pasienter med migrene har en nedarvet overømfintlighet i nervesystemet
  • Menstruasjon og andre hormonelle endringer, spesielt hos de med migrene

Kiropraktisk behandling av migrene

behandling av migrene og hodepine

De aller fleste hodepinepasientene kan ha god nytte av behandling hos kiropraktor. Hodepine og migrene er ofte forårsaket av feilfubnksjoner i muskel og ledd i skulderbue, nakke, hals og hode. Kiropraktisk behandling av migrene vil fokusere på å gjenopprette den normale funksjonen i bevegelsesapparatet og nervesystemet for å redusere smerten.

Siden kosthold kan være en viktig årsak til hodepine, vil det ofte være gunstig med et tilrettelagt kostholdsprogram for å redusere betennelsestilstander hos pasientene. Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av migrene. Kiropraktor Kim Orderud har fordypet seg i behandling av migrene og hodepine, og han har tidligere jobbet på en spesialklinikk for behandling av migrene.

Ring oss på 21046460 hvis du trenger behandling av din hodepine eller om du bare har noen spørsmål.

Referanser: Cochrane ReviewsCochrane ReviewsCochrane Reviews, Cochrane Reviews