"/> " /> Får babyen din nok

Magetid er viktig for at din baby skal utvikle seg godt motorisk

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

magetid bleieskift

Nok "magetid", eller tid tilbrakt på magen, er utrolig viktig for babyens motoriske utvikling. Det bidrar til økt styrke i nakke og rygg, og hjelper barnet i utviklingen på vei mot krabbing som er et viktig stadie. Dessverre har tiden babyene tilbringer på magen sunket siden 1990-tallet. Les her hvorfor magetid er viktig og hva du kan gjøre for å hjelpe din baby.

På 1990-tallet ble man klar over en sammenheng mellom at krybbedød og sovestilling, og store kampanjer ble igangsatt bl.a. "Denne side opp" i Norge og "Back to sleep" i England. Antall krybbedød stupte etter disse kampanjene, men dessverre har noen misforståelser rundt magetid oppstått i kjølvannet (1). Man har funnet en tydelig økt risiko for krybbedød ved spedbarn som sover på magen, men det betyr ikke at babyene ikke bør ligge på magen i våken tilstand. For å styrke og aktivere rygg og nakkemuskulaturen er det utrolig viktig at babyen får tilbringe nok tid på magen. Mangel på magetid kan føre til forsinket motorisk utvikling (2). Mens tilstrekkelig magetid vil kunne være med på å redusere risikoen for skjev hodeform (3,4,5).

magetid nyfødt

Hvor lenge bør babyen ligge på magen?

Her har du en oversikt over hvor lenge din baby bør ligge på magen avhengig av hvor gammel babyen er. Merk at dette er generelle råd. Tiden er totalen for hele dagen og det er ikke nødvendig at babyen ligger så lenge på magen i ett strekk. Merk deg også at dette er ekte tid liggende flatt på magen som telles her og ikke liggende skrått på brystet f.eks. Hvis babyen din er glad og fornøyd liggende på magen, kan dere gjerne øke tiden enda mer etterhvert som styrken øker.

1. uke: 5 min/dag
1. måneden: 10 min/dag
2. måneden: 20 min/dag
3. måneden: 30 min/dag
4. måneden: >80 min/dag

Oversikten over magetid og alder er fra mine forelesningsnotater med Joyce Miller (førsteamanuensis ved  AECC), hun har over 25 års erfaring som kiropraktor og har utgitt over 35 forskningsartikler (de aller fleste om kiropraktikk og spedbarn).

baby liker ikke magetid

Hva gjør jeg hvis babyen ikke liker å ligge på magen?

Det er best å legge babyen på magen når han/hun er glad og fornøyd, og mett. Det er også lurt å ligge på gulvet sammen med babyen din ansikt-mot-ansikt eller å tilby spennende leker innen rekkevidde. (6) Det kan også være en fordel å vente ca 1 time etter måltid, for å unngå gulping.

Dersom babyen din blir veldig irritabel i forbindelse med magetid (gjerne helt fra du legger babyen ned) og nekter å ligge på magen selv om han/hun kan se ansiktet til en av dere, eller en spennende leke vil jeg anbefale dere å ta kontakt med en kiropraktor eller annen kyndig behandler som er vant til å undersøke og behandle spedbarn. I noen tilfeller kan babyen din da ha "låsninger" i ryggen som gjør denne stillingen ubehagelig. Noen få behandlinger kan da løsne på disse låsningene og tilrettelegge for at babyen din får den magetiden han/hun trenger, som legger grunnlaget for en god motorisk utvikling videre.

Vær tålmodig, det kan i starten være svært utfordrende for babyen din å ligge på magen og løfte hodet. Start med korte forsøk på magetid jevnt spredt utover dagen. Forsøk gjerne litt magetid i forbindelse med bleieskift.

magetid baby

 

 

Har du spørsmål til artikkelen eller lurer på om vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss ved å trykke på knappen nedenfor, så svarer vi deg så fort vi har mulighet.







    Har du spørsmål til artikkelen eller lurer på om vi kan hjelpe deg? Ta kontakt med oss ved å trykke på knappen nedenfor, så svarer vi deg så fort vi har mulighet.

    Kontakt oss

    Therese er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og videreutdannet seg i behandling av bekkenløsning, kolikk og spedbarn. Hun utfører også dry-needling behandling. Therese studerer til en mastergrad i ernæring.

    Vi bruker informasjonskapsler

    Våre nettsider benytter cookies. Dersom cookien ikke er nødvendig for at nettsiden vår skal fungere, vil den ikke lagres på din enhet med mindre du samtykker til dette.

    Dine innstillinger for informasjonskapsler

    Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.