Ødelegger jeg bekkenet mitt når jeg er gravid?

Er du gravid og sliter med bekkensmerter? Da er du ikke alene. Mer enn halvparten av alle gravide kvinner sier de opplever moderate til sterke smerter under svangerskapet (1). Mange blir bekymret når de kjenner bekkenplagene melde seg tidlig i svangerskapet og frykter at plagene skal bli verre utover i graviditeten. Noen er også bekymret for at bekkensmertene skal vedvare etter fødsel. Er denne frykten reell, og finnes det noen forskning som kan gi svar?

Det er flere årsaker til at bekkensmerter oppstår under svangerskapet. Ofte er det en kombinasjon av flere ting, som for eksempel feilbelastning over lengre tid, ensidig arbeid, feil sovestilling, dårlig madrass, muskelubalanse, inaktivitet, lite trening eller bevegelse i hverdagen, feil løft eller stillesittende arbeid. Bekkenproblematikk kan også være påvirket av stress og arvelige faktorer.

Hva kan jeg forvente av bekkensmerter under svangerskapet?

Som nevnt innledningsvis opplever ca halvparten av all gravide bekkensmerter i svangerskapet. Bekkensmertene kan starte så tidlig som i de første ukene etter unnfangelsen eller så sent som noen dager før termin. I 2018 gjorde en gruppe forskere en studie som undersøkte om smerter underveis i svangerskapet kunne si noe om sannsynligheten for å oppleve smerter i resten av svangerskapet. De måtte først definere begrepet bekkensmerter og det er ingen enkel jobb da det ikke finnes en “gold standard” for hvordan bekkensmerter diagnostiseres blant helsepersonell. De valgte å inkludere kvinner som hadde smerter i bekkenområdet og som hadde smerte på to bestemte ortopediske tester.

Studien viste at dersom de to testene var smertefulle i uke 18, kunne man forutse at pasienten ville ha bekkensmerter 5 dager i uken ut resten av svangerskapet. Kvinnene som hadde smerte på de to testene var også de kvinnene med flest tidligere svangerskap og mye smerter i tidligere svangerskap.

Heldigvis fant også forskerne ut at de var flere tiltak kvinnene kunne ta for å redusere sjansene for bekkensmerter ut svangerskapet. Blant annet var det mindre sannsynlig at de fikk bekkensmerter hvis de hadde en jobb som kunne tilpasses smertene deres. I tillegg fant de ut at regelmessig trening kunne redusere sjansene for bekkensmerter. Hvis du trykker her kan du å tips og råd om øvelser for å prøve å roe bekkensmertene dine.

Hva skjer med bekkenet mitt etter fødsel?

Flere forskere har undersøkt sannsynligheten for å få bekkensmerter etter graviditeten. Noen forskere intervjuet 330 norske kvinner og fant ut at 16% av de som hadde smerter under svangerskapet hadde smerter 3-6 måneder etter fødsel (2). Ingen av kvinnene hadde så sterke smerter at det påvirket hverdagsaktiviteter i stor grad. Andre forskere som har gjort tilsvarende studier for å undersøke bekkensmerter etter fødsel har fått noe mindre optimistiske resultater. En gruppe svenske forskere konkluderte med at 10% har bekkensmerter etter fødsel som i stor grad påvirker hverdagsaktivitetene opptil et tiår etter fødsel (3).

Det er flere risikofaktorer som øker sannsynligheten for å utvikle bekkensmerter etter fødsel. Blant annet øker sjansene for smerter hvis kvinnene er mer enn 30 år ved fødsel eller hvis de har hatt bekken- og korsryggsmerter under svangerskapet. Forskerne anbefalte derfor at kvinner med disse risikofaktorene burde ha en oppfølging av bekkenet 3 måneder etter fødsel (2). I tillegg kan psykisk helse påvirke smertene; kvinner som har fødselsdepresjon har større sjanse for å utvikle bekkensmerter etter fødsel enn kvinner som ikke har det.

For å oppsummere er det ingen holdepunkter for å si at bekkene blir ødelagt av graviditet. Bekkensmerter varierer i stor grad fra kvinne til kvinne, noen har mye smerter og andre har lite, både underveis i svangerskapet og etter fødsel. Noen av risikofaktorene som er identifisert, har du gode muligheter til å gjøre noe med, som for eksempel å holde deg i fysisk aktivitet.

Helene jobber som kiropraktor på Bekken og Barn. For å få kontakt med henne kan du trykke her