Vil kiropraktorbehandling redusere behovet for sterke smertestillende ved korsryggsmerter?

Oppfølging hos kiropraktor ved smerter i muskel og skjelettapparatet er assosiert med en signifikant reduksjon av opiatbruk, sammenliknet med de som ikke får kiropraktisk behandling ifølge en ny studie fra Yale universitet.

En stor systematisk gjennomgang og meta-analyse, der 6 tidligere studier med 62 000 pasienter ble grundig gjennomgått viste at kiropraktorpasienter har mindre sannsynlighet for å få opiatiske smertestillende. I de forskjellige studiene som ble gjennomgått var det mellom 11% og 51% av pasientene som oppsøkte kiropraktor. (1)

“Pasienter som oppsøkte kiropraktor for smerter i muskel og skjelettapparatet har 64% mindre sannsynlighet for å ta reseptbelagte smertestillende opiater”

Resultatet av den systematiske gjennomgangen som ble publisert i det medisinske tidsskriftet Pain Medicine viste at pasienter som oppsøkte kiropraktor med nakke eller ryggsmerter hadde så mye som 64% mindre sannsynlighet for å motta resept på opiat-baserte smertestillende enn de som ikke gikk til kiropraktor.

Det å forebygge bruken av smertestillende legemidler med opiater er en stadig viktigere oppgave for alle som jobber med smertebehandling av rygg, nakke og andre muskel- og ledd-tilstander.

De fleste har nok fått med seg at opiatbruken i USA har økt noe voldsomt og at det nå snakkes om en opiatkrise der borte.  Camilla Stoltenberg, Leder av Folkehelseinstituttet beskrev det som en dramatisk epidemi i 2017. Flere amerikanere døde av overdoser enn av bilulykker og drap til sammen i 2015.

I Norge har det de siste årene også vært en kraftig økning i opiatbruken. Stoltenberg skriver videre at Fra 2005 til 2013 var det mer enn en dobling i antall brukere av sterke opioider i Norge.

Korsrygg og nakkesmerter er den desidert største årsaken til ikke-dødelig tap av helse i Norge. I følge tall hentet fra en rapport utført av Oslo Economics, får årlig ca 1,2 millioner nordmenn smerter i og rundt ryggraden og kostnadene til helsetapet er nylig estimert til 165 milliarder. Legger vi til kostnader knyttet til produksjonstap som følge av sykefravær, trygdeytelser og redusert arbeidsproduktivitet for de som fortsatt er i arbeid og helsetjenestekostnader koster disse plagene samfunnet flere hundre milliarder kroner årlig.

Ca 80% av befolkningen vår vil minst en gang i løpet av livet oppleve korsryggsmerter. Som oftest er ryggplagene helt ufarlige og går gjerne over av seg selv. Smertestillende medikamenter som inneholder opiater har ikke vist seg å være spesielt effektivt mot langvarig ryggsmerter. (2)

Forebygging av overforbruk og opiatavhengighet er utrolig viktig for samfunnshelsen. En av de viktige brikkene for å redusere bruken av opiater er å aktivt benytte seg av medisinfrie behandlingsformer som førstevalg for å unngå bruk av opiater og de potensielle skadene som er assosiert med opiatbruk.

I gjeldende kliniske retningslinjer for behandling og oppfølging av smerter i korsrygg, nakke, og artrose i hofte, kne og hånd anbefaler spesifikke medisinfrie behandlingsformer som bør forsøkes før behandlingsformer med sterke medisiner og operasjoner vurderes.

Norske kiropraktorer tilbyr flere av de anbefalte medisinfrie behandlingsformene fra retningslinjene for rygg og nakkesmerter som feks: leddmanipulasjon, råd og veiledning, øvelse, akupunktur og tørrnåling, og bløtvevsbehandling. (3)

Kiropraktorer har ikke forskrivningsrett av medisiner og vil derfor naturlig nok aldri skrive ut dette som en del av behandlingsplanen. Mange kiropraktorer samarbeider tett med fastleger, slik vi gjør, og vil selvsagt kunne diskutere muligheter for bruk av denne type preparater ved behov.

Konklusjon:

Hovedfunnet i denne oversiktsstudien var at samtlige av de seks inkluderte  forskningsrapportene viste at det var en omvendt assosiasjon mellom bruken av kiropraktor og forskrivning av opiatiske smertestilllende. Enkelt sagt, de pasientene som fikk kiropraktorbehandling hadde redusert sjanse for å få opiatbaserte smertestillende.

Det er fortsatt lite forskning på dette tema, men denne studien tilfører litt mer kunnskap for at kiropraktorbehandling er assosiert med redusert bruk av opiater.

Et viktig spørsmål som forskere kan prøve å besvare er om den kiropraktiske behandlingen er selve årsaken til den reduserte medisinbruken eller om det også er andre underliggende årsaker. Det er ihvertfall fornuftig å vurdere ikke-medikamentell behandling for smertene dine før du eventuelt må ty til smertestillende.

Kim behandler smerter i nakke og rygg. Han har tatt en mastergrad i nevrovitenskap og fordypet seg i isjias og prolaps. Kim er kiropraktor ved Ullevål Hageby Legesenter og du kan bestille time direkte til han her.