Dette er Vaginisme og Vestibulitt

Smerter ved samleie eller smerter i underlivet er et sårt tema. Det er så utrolig mange flere som sliter med dette enn du tror og mange tørr ikke å oppsøke hjelp, det er altfor mange som synes det er flaut og skummelt å snakke om, ofte fordi de ikke vet hvem de skal snakke med og derfor ikke får hjelp. Men vit at du er ikke alene og det finnes behandling mot tilstandene.

Vagnisme og vestibulitt

1. Vaginisme betyr at bekkenbunnmuskulaturen er stram og øm. Det kan være vondt å sette inn en tampong eller å ha samleie med partneren din. Vagninisme fører til ufrivellige sammentrekninger i bekkenbunnen, flere pasienter sier det oppleves som om “noe stopper” og det er en frustrerende situasjon for unge kvinner, det kan føles som det er umulig å få noe inn i skjeden, og som om vaginaen lukker seg. Selvom du ønsker å ha samleie så er det nesten umulig. Pasienter med vaginisme kan også ha vestibulitt.
  2.  Vesibulitt også kalt vulvodyni er en kronisk (langvarig) tilstand med smerter i skjedeåpningen. Smerten er ofte svært smertefull og blir utløst ved berøring, men kan også være smertefullt hele tiden.

Symptomer på vestibulitt og vaginisme:

• Smerter ved samleie
  • Smerter i underlivet
  • Svie
  • Kløe
  • Brennede følelse
  • Stikkende smerter
  • Smerter ved bruk av trange jeans og undertøy
  • Smerter ved å sitte lenge
  • Smerter ved å ha beina i kors

Årsak:

Forskere vet ikke hvorfor lidelsene oppstår, men det er sammenheng med mye stress og ytre press, tidligere traumer som seksuelle overgrep, kvinner som har opplevd smerter i underlivet, for eksempel på grunn av underlivsbetennelse eller på grunn av en hardhendt gynekologisk undersøkelse. Men det finnes også mange hvor det er vanskelig å finne en årsak i det hele tatt. Men erfaringer tyder på at lidelsen kan skyldes en særlig psykisk sårbarhet. En undersøkelse fra 2011 viser at 0,4 prosent av alle kvinner er rammet av vaginisme. Ofte rammer det kvinner i 20 årene. Forskjellige kilder rapporterer alt fra 25%-60% av kvinner som har en eller annen form av kronisk smertetilstand i underlivet på et eller annet tidspunkt i sitt liv. Og antakeligvis er underrapporteringen stor.
Forskjellige kilder rapporterer alt fra 25-60% av kvinner som har en eller annen form av kronisk smertetilstand i vulva på et eller annet tidspunkt i sitt liv. Og antakeligvis er underrapporteringen stor.

Dette kan du gjøre selv:

• Avspenningsteknikker er teknikker du kan bruke for å lære å avspenne både kropp og sinn, og du oppnår en nærmest søvnliknende hviletilstand uten å sove. Disse øvelsene reduserer stress og kronsike smerter. (1)
  • Bekkenbunnstrening, få veiledning av oss på klinikken. Vi har mange årserfaring med opptrening og avspenning av bekkenbunnsmuskulatur som er en av de beste behandlingsmetodene mot vaginisme. (2)
  • Perioneum massasje
    • Klipp fingerneglene og vask hendene før du begynner
      Legg deg i en komfortabel posisjon og bruk en naturlig olje som fks økologisk olivenolje
      Plasser begge tomler ca 3cm inn i vagina og legg de andre fingrene bak på rumpa
      Press og dra forsiktig tomlene mot anus og mot sidene av vagina og hold slik i 1 minutt
      Masser forsiktig den nedre halvdelen av vaginaen ved å la tomlene danne en U bevegelse. Gjør denne bevegelsen 2-3 minutter
      Repeter denne massasjen i ca 10 minutter
  • Samleiepause
  • Dra til klinisk sexolog eller gynekolog for en undersøkelse
  • Samtalebehandling
  • Botox, operasjon

Du er ikke alene, bli med i støtte gruppe på facebook, book en time hos gynekolog, snakk med noen om problemet. Det finnes hjelpemidler og behandling og dette er ikke noe du trenger å gå med for alltid.

Kiropraktor Sara Nordanger jobber på Fetsund Kiropraktorsenter. For å få kontakt med henne kan du trykke her.