Artrose i hendene: Slik kan du trene.

Artrose ble tidligere kalt slitasjegikt, dette har vi nå gått bort ifra ettersom at det ikke er overforbruk som er årsak til endringene. Artrose er en vanlig leddsykdom som fører til at brusken i leddet brytes ned. Brusk har dårlig blodtilførsel og gror derfor ikke om det først har blitt skadet, det vokser heller ikke ut igjen. Over tid kan det oppstå kuler og fortykkelser i fingrene som oppstår ved benpåleiringer.

Hvilke symptomer kan du få ved artrose i hendene?

De fleste opplever varierende smerter i de to ytterste leddene i fingrene og tommelens rotledd i starten. Tommelen er det leddet som oftest er involvert ved aldersrelatert artrose i hendene. (1) Dette kan påvirke grepsstyrken og det kan for eksempel bli vanskelig å åpne en skrukork. Det å utføre nøyaktige bevegelser kan også bli vanskelig slik som å sy eller knytte sko.

I akutte perioder kan du oppleve at fingrene blir røde, varme, vonde og hovne. Over tid kan du også oppleve at leddene endrer seg og du får feilstillinger i leddene. Det finnes foreløpig ingen medisin som forebygger, fjerner eller sakker ned sykdommen. Behandling av artrose vil derfor ofte bestå av smertelindrende medikamenter som paracet, ibux, voltaren eller vimovo for å nevne noen. I noen tilfeller gir legen kortisontabletter eller injeksjoner i ledd som er særlig påvirket av smerte.

Artrose gir ofte stivhet om morgenen eller ved hvile, og forbedrer seg når du kommer i bevegelse. Det kan ofte oppleves skummelt å bevege seg når noe gjør vondt i kroppen, men generelt sett så liker kroppen vår å være i bevegelse. Forskning viser at artrose i hendene ikke nødvendigvis blir mindre smertefullt med bevegelse, men du klarer å opprettholde bevegelighet, styrke og funksjon lengre om du utfordrer smertene noe. Det er altså ikke farlig å trene med artrose, snarere tvert imot. Det lønner seg å holde seg i bevegelse så godt du kan. (2)

Hvordan tilrettelegge hverdagen med artrose i hendene?

Vi bruker hendene til det meste vi gjør i hverdagen, om det er å kle på seg, løfte bæreposer eller gripe rundt en kaffekopp.

Med artroseendringer kan det hende du må gjøre noen endringer i hverdagen. Det finnes mange gode hjelpemidler som du kan få hos ergoterapeut eller bestille selv på nett.

• Bæring: Bær med begge hender og bruk håndflaten i stede for fingrene. Prøv å legge mer av vekten på forarmene enn på hendene hvis mulig
  • Åpne lokk: Om det er å åpne lokket på syltetøyglasset eller åpne en brusflaske kan det være fint å bruke arbeidshansker for å bedre grepet slik at det blir lettere å få godt tak når du skal skru.
  • Bruk av redskap: Ved bruk av kniv, gaffel, ostehøvel osv kan det lønne seg å velge varianter med tykt skaft så det blir lettere å få godt tak. Det er ofte mindre smertefullt å holde i større gjenstander enn små.

Det kan være fint å få hjelp med øvelser og belastningsstyring av kiropraktor, fysioterapeut eller ergoterapeut. Ergoterapeuter jobber mye med å lage hjelpemidler som kan lette hverdagen. Du kan kjøpe en del utstyr selv på nett. Eksempler på nettsider med hjelpemidler for hender: Velferdsbutikken, apotek1 eller Ronda

Noen opplever også at de får mye muskelsmerter i hendene når de stivner til. Det finnes mange triggerpunkter i armene som kan hjelpe på å lette smerten i hendene. Dette kan du får hjelp med hos en fysioterapeut eller kiropraktor.

Hvilke øvelser bør du gjøre?

Ved artrose er det viktig å trene og styrke hendene så godt det lar seg gjøre. Litt smerte her er ikke farlig. Vi ser ofte at trening ikke nødvendigvis fjerner all smerten men at funksjonen øker betraktelig.

Øvelser: Øvelsene kan gjøres når som helst men bør gjøres minst 3 ganger i uken. De fleste vil oppleve at hendene kan verke litt i etterkant i starten men det er ikke farlig.

1. Fingertupp

Før tommelen din mot tuppen av pekefingeren din, strekk så alle fingrene helt ut og gjenta mot langefingeren. Gjør dette mot alle fingrene 5-10 ganger per finger.

2. Fingerkrøll

Tenk at du skal krølle fingrene ledd for ledd til du har en knyttneve, for så å strekke dem ut ledd for ledd til alle fingrene er helt strake igjen. gjenta 5-10 ganger

3. Sprik med fingrene

Sprik med alle fingrene så godt du kan og samle dem i en knyttneve, for så å sprike så godt du kan igjen. gjenta 5-10 ganger. hvis du ønsker å utfordre styrken i hendene mer, kan du bruke en hårstrikk rundt fingrene og presse mot.

4. Klem på ball

Bruk en stressball eller et sammenrullet sokkepar og grip hånden rundt ballen. Gradvis øk mengden press du legger på ballen. Gjenta 5-10 ganger.

Christine har lang erfaring med å behandle rygg og nakkesmerter. Hun har i tillegg jobbet mye med sene- og muskelplager i skulder og arm. Hun har i flere år behandlet toppidrettsutøvere innen rugby, ishockey, håndball og saueklipping i New Zealand.