Mat fordøyelsen din elsker

 4.4/5 (8)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

sitroner fordøyelsen

Fordøyelsen vår er ikke til å spøke med, for alle som har opplevd en tarm i ubalanse vet hvor mye det kan påvirke deg både fysisk og psykisk. Jeg vil si at så mange som 90% av pasientene som kommer til meg har tarmproblemer, og mange får ikke hjelp, eller i værste fall blir avfeid, hos legen. Heldigvis er det mye en selv kan gjøre for å få en tarm i balanse. I dag gir jeg deg tre matvarer som bidrar til bedre fordøyelse og en gladere tarm.

3 matvarer som reparerer fordøyelsen

blåbærsmoothie

Kraft

suppe med kraft

Kraft er en favoritt både hos ernæringsfolk og kokker. Ikke bare er den smekkfull av aminosyrer som både kan dempe betennelse, reparere tarmceller og gi deg bedre søvn, det smaker fantastisk. Hvis du ønsker å lese mer om kjøttkraft, kan du gjerne lese artikkelen min om 10 grunner til å koke kraft.

Da jeg selv oppdaget kraftens helende egenskaper og skulle starte mitt eget krafteventyr spurte jeg mamma om hjelp. Hun sa bare; "dette har jeg jo gjort i alle år, det lærte jeg på husmorskolen".

Å koke kraft er ikke vanskelig, og selv om kraften skal koke lenge skal jeg avsløre en hemmelighet for deg. Du trenger ikke sitte og se på at det putrer, kun sette på og ta av kraften, sile og så bruke. Vips blir det mye lettere å få til. Bein kan du få fra din lokale bonde eller jæger, etterspørre i kjøttdisken på meny eller kjøpe på 123levert.no.

Her kan du se en filmsnutt der jeg lager kraft:

Fermentert mat

surdeigsbrød fermentert

Fermentering er i vinden som aldri før, og mange er bitt av basillen. Fermentering er en eldgammel konserveringsmetode der gode bakterier utvikles i mat på en kontrollert måte. Disse bakteriene er svært gunstige for vår helse, særlig for fordøyelsen. I tillegg til å gi oss gunstige bakterier blir maten langt lettere å fordøye når vi fermenterer. En som ikke tåler kål kan fint tåle litt surkål, og en som ikke tåler brød kan til og med tåle surdeig. Hvis det ikke er fantastisk vet ikke jeg.

Eksempler på fermentert mat er kefir, kombucha, vannkefir, fermentert ketsjup, surkål, kimchi og surdeigsbakst. Du kan faktisk fermentere det aller meste, og det smaker veldig godt.
Gratis ebok: Last ned ebok med betennelsesdempende mat og få med masse oppskrifter og matplan

Hvis du ønsker å komme i gang med fermentering er det lurt å få tak i startere av ulike slag, for eksempel en surdeigsstarter. Du trenger ikke lete lenger enn på facebook, der kan du finne grupper som "melkesyregjæring" der mange gladelig gir bort surdeigsstarter.

Sitron

sitroner fordøyelsen

Sitron er rik på sitronsyre som kan bidra til å bryte ned maten i magesekken og øke produksjon av magesyre. Har vi for lav magesyre vil ikke maten bli fordøyd, men kan bli sittende i magesekken lenger. Da vil den kunne begynne å gjære, samt lage problemer for fordøyelsen lenger nedover i tarmen.

Jeg anbefaler alle mine kunder og lesere å starte dagen med et glass lunkent vann med sitron. Det gir en enorm vellvære og det er mange som har blitt overrasket over at noe så enkelt, kan gjøre så mye for dem.

Fordøyelsen er komplisert, og det kan være mange ulike årsaker til at den er i ubalanse. Det er derfor lurt å søke veiledning så du slipper å stå og stampe eller gå i feil retning. En glad tarm er så viktig for god helse på alle plan, så det unner jeg alle!

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Vi bruker informasjonskapsler

Våre nettsider benytter cookies. Dersom cookien ikke er nødvendig for at nettsiden vår skal fungere, vil den ikke lagres på din enhet med mindre du samtykker til dette.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.