Stråling ut i armen?

Her er er noen øvelser du kan gjøre.

En nerve i klem kan gi nummenhet, prikking eller stråling ut i armen, hånden eller fingrene. Hvis du opplever slike symptomer bør du uansett oppsøke hjelp hos fastlege eller kiropraktor for utredning av årsak til symptomene.

Det kan være veldig mange forskjellige årsaker som kan forårsake at du får nummenhet eller prikking ut i hånd og fingre. Før behandling igangsettes er det viktig å få utredet tilstanden slik at selve årsaken til plagen blir funnet. Vi har tidligere skrevet en artikkel om de mest vanlige årsakene som kan gi nummenhet i hender.

Hvis årsaken er en nerve i klem kan nervestrekk-øvelser hjelpe med å lindre plagene. Det kan være smart å gå igjennom øvelsene med din behandler for å se at du gjør det riktig. Her er det en del variasjoner på hvordan det kan utføres og som regel er det bare nødvendig å gjøre de øvelsene som reproduserer symptomene i armen. Det letteste hjemme er nok å gjøre det stående. Det skal ikke være vondt å utføre øvelsene, men det kan gjøre at du blir mer nummen eller får mer prikking ut i fingrene en kort periode etter øvelsen.

Nervestrekk 1(nervus medianus):

Nervus medianus vil som regel gi symptomer ut i tommel, pekefinger og langefinger, noen ganger kan du kjenne det på innsiden av håndflaten også. Den mest kjente årsaken til at nervus medianus kommer i klem er nok carpal tunnel syndrom.

Strekk armen rett ut til siden i 90 grader med håndflaten fremover, bøy så håndleddet bakover og legg hodet over mot motsatt side. Hvis dette blir for intenst kan du droppe å legge hodet over.

Nervestrekk 2( nervus radialis):

Radial nerven gir som regel symptomer på baksiden av hånden. Det er veldig sjeldent at denne nerven blir påvirket og gir symptomer.

Strekk armen ut ned langs siden ca 10 grader ut fra kroppen med håndflaten bakover, roter armen innover og bøy håndleddet opp mot taket. Legg hodet over mot motsatt skulder

Nervestrekk 3(nervus Ulnaris):

Unar nerven gir symptomer ut i lillefinger og ringfinger og noen ganger utsiden av tuppen på langfingeren.

Strekk armen ut til siden i 90 grader med håndflaten ned. Bøy håndleddet så fingrene peker oppover mot taket, bøy albuen så håndflaten kommer mot øret, legg hodet over mot motsatt skulder.

Nervestrekk 4 (nervus Musculocutaneus):

Denne nerven gir symptomer langs utsiden av armen, nedenfor albuen og ut mot tommelen.

Strekk armen ut til siden i ca 45-60  graders vinkel fra kroppen med håndflaten fremover, bøy håndleddet bakover og legg hodet over mot motsatt skulder.

Alle disse øvelsene kan holdes som en statisk strekk i 10-20 sekunder eller de kan gjøres dynamisk - da anbefales det å få en gjennomgang av øvelsene med din behandler.

Har du strålesmerter ut i armen? Ta kontakt med Christine

Christine har lang erfaring med å behandle rygg og nakkesmerter. Hun har i tillegg jobbet mye med sene- og muskelplager i skulder og arm. Hun har i flere år behandlet toppidrettsutøvere innen rugby, ishockey, håndball og saueklipping i New Zealand.