Behandling av krystallsyke og svimmelhet

Behandling av krystallsyke

Her på Ullevål Kiropraktorklinikk har vi god erfaring med behandling av krystallsyke og svimmelhet. Svimmelhet og balanseproblemer er en av de tilstandene vi behandler daglig.
Det er spesielt 3 svimmelhetstilstander vi behandler:

• Nakkerelatert svimmelhet
  • Virus på balansenerven
  • Krystallsyke

Krystallsyke og balanseproblemer er et veldig vanlig helseproblem og er et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer slik det skal. Det kan være mange årsaker til svimmelhet, som krever nøye og riktig undersøkelse og deretter behandling for å kunne hjelpe deg å bli kvitt dette problemet.

Balansesystemet ditt består av flere områder i hjernen som mottar og bearbeider informasjon fra bevegelsesapparatet, balanseorganene i øret og øynene. Svimmelheten du opplever oppstår informasjonen hjernen mottar ikke stemmer overens. To gode eksempler på dette er krystallsyke og sjøsyke.

Vanlige symptomer:
Vi skiller mellom ørhet og vertigo:
Svimmelhet, eller ørhet, er en gyngende eller ustø følelse som de aller har opplevd. Du kan føle deg ør i hodet og det kan svartne for øynene. Dette kan gjerne skje når du reiser deg litt for fort på en varm sommerdag.

Vertigo er en følelse av at rommet snurrer rundt eller du selv snurrer rundt i rommet. Dette er et vanlig symptom på krystallsyke. Ved krystallsyke blir du gjerne dårlig av å legge deg ned, snu deg i sengen eller reise deg fra sengen. Krystallsyke utredes og behandles veldig effektivt av våre kiropraktorer.

Årsaker til krystallsyke og svimmelhet:
De fleste årsakene til svimmelhet er heldigvis ufarlige og lar seg enkelt behandle.
Det kan være flere årsaker til svimmelhet og de vanligste er nakkerelatert svimmelhet, krystallsyke og virus på balansenerven.

Behandling av krystallsyke og svimmelhet

Hvis du i tillegg til svimmelheten har andre symptomer som hørselstap, mye øresus, synsforstyrrelse, høy feber, sterk hodepine, hjertebank, smerter i brystet eller pusteproblemer, bør du snarlig kontakte lege for å utelukke alvorlig sykdom.

Kiropraktisk behandling av krystallsyke

Behandling av krystallsyke skjer ved at kiropraktoren styrer pasienten gjennom noen bestemte reposisjoneringsmøvre slik at de løse krystallpartiklene skal rulles tilbake på plass. Behandleren vil lede pasientens hode gjennom bestemte plan, avhengig av hvilken kanal i balanseorganet krystallene sitter. Det finnes flere forskjellige reposisjoneringsmøvre for de forskjellige kanalene, og det er viktig at riktig møver benyttes for at krystallene skal forsvinne. For svimmelhet som ikke er krystallsyke kan andre teknikker som leddkorrigering og triggerpunktbehandling være veldig effektive.  Vi har også et godt samarbeid med både muskelterapeut og akupunktør på klinikken som vi ofte henviser til for behandling av krystallsyke. På Ullevål Kiropraktorklinikk har både Maria og Kim fordypet seg i behandling av krystallsyke og svimmelhet.

Ring oss på 21046460 så  hjelper vi deg med behandling av din krystallsyke og svimmelhet.

Referanser: Cochrane Reviews, Cochrane Reviews, Cochrane Reviews

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.