Hva er senebetennelse?

5/5 (9)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

En senebetennelse, også kalt tendinitt, er en tilstand hvor en sene blir irritert eller betent. Denne seneirritasjonen kan føre til en del smerter i den aktuelle senen. Det kan oppstå i alle sener, men de mest vanlige er i skulderen, albuen, håndledd, knær og ankler.

Hva er en sene?

En sene er et robust vev som fester musklene til skjelettet.
De er mer elastiske enn ben og mindre elastiske enn muskler. Men sammenlignet med skjelett og muskler så har sener dårlig blodtilførsel. Det tar derfor ofte lang tid før problemer med sener gir seg. (1)

Hvordan kjennes senebetennelse ut?

Smertene du får ved senebetennelse er ofte lokale der hvor senen fester seg til skjelettet. Du vil kjenne en slags gnagende eller verkende smerte som blir verre når du beveger den aktuelle senen. Det kan ofte være smertefullt å ta på området og du kan også få en lett hevelse.

Hvordan får du senebetennelse?

Vanligvis så får du senebetennelse hvis du har gjort en bevegelse om og om igjen. Kanskje du skriver mye på PC, eller har startet å spille tennis/golf, eller kanskje du har malt huset i ferien?

Det å ha riktig teknikk og ikke overbelaste kroppen er veldig viktig for å unngå senebetennelse. Dårlig teknikk kan føre til overbelastning av senen som igjen kan gi senebetennelse.

Risikofaktorer for senebetennelse

  • Alder: jo eldre du blir, jo mindre elastiske blir senene og da er du mer utsatt for skader. Det kan derfor ofte lønne seg å varme opp litt mer jo eldre du blir og ta flere pauser.
  • Yrke: yrker hvor du gjør samme bevegelse om og om igjen. Det kan også være et yrke hvor du jobber i ugunstige stillinger, er utsatt for mye risting/vibrasjon, eller fysisk utfordrende arbeid. Eksempelvis: Mye skriving på tastatur, kjøring av store maskiner, snekring, maling, jobbing på lager osv.
  • Sport/idrett: noen sportsgrener er mer utsatt for senebetennelse og mange av senebetennelsene har fått
    navn etter sporten. Eksempelvis tennisalbue, golfers albue, jumpers kne, swimmer’s shoulder osv. Likevel er det ikke nødvendigvis slik at du må spille tennis for å få tennisalbue.(2)

Hvordan kan du forebygge senebetennelse?

Ha god teknikk!
Skal du begynne med en ny sport eller gjøre noe som du ikke har gjort før, få hjep til å bevege deg riktig. Tenker du at teknikken din er god, men du fortsatt får vondt, så kan det lønne seg å filme deg selv mens du gjør bevegelsen. Da kan du selv se hvordan du beveger deg. Kanskje klarer du å rette på din egen teknikk?

Ikke overbelast et område
Hvis du begynner å få smerter i skulderen; ta en liten pause. Prøv å endre litt på bevegelsen eller gjør noe annet. Det kan ofte lønne seg å bytte litt på hvordan du trener eller jobber, slik at du ikke gjør den samme bevegelsen hele tiden.(3)

Få ergonomisk tilretteleggelse på jobb
Er det noe i ditt yrke som er repetitivt? Da kan spørre sjefen din om det er mulig å tilrettelegge for mindre belastende stillinger eller oppgaver. Det kan være så enkelt som et ergonomisk tastatur eller en ny stol.

Forbered kroppen din på det du skal gjøre
Varm opp før du skal gjøre noe som er repetitivt. Selv om du ikke er på et treningssenter, så er det mange ting du gjør i hverdagen som krever mye av kroppen. Det kan lønne seg å tøye eller strekke litt på musklene før du starter på jobb. Du kan også starte med å gå gjennom de bevegelsene du skal gjøre uten vekt, slik at kroppen kommer litt i gang. Styrketrening er veldig viktig for å gradvis bygge motstandsdyktighet i senen slik at den tåler den belastningen du blir utsatt for.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Christine har lang erfaring med å behandle rygg og nakkesmerter. Hun har i tillegg jobbet mye med sene- og muskelplager i skulder og arm. Hun har i flere år behandlet toppidrettsutøvere innen rugby, ishockey, håndball og saueklipping i New Zealand.
Feltet er påkrevd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

0 kommentarer på "Hva er senebetennelse?"

Innstilling for informasjonskapsler

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.