Forstuet ankel – alt du trenger å vite

5/5 (1)

Artiklene på ullevalkiropraktor.no er skrevet av kiropraktorer med lang erfaring med rygg, nakke og andre muskel- og skjelettplager.

Alle artikler blir gjennomgått av en av våre redaktører med medisinsk bakgrunn (kiropraktor). Ved behov konferer vi med vårt medisinske fagpanel.

Vi  er nøye på å bruke kildehenvisning i artiklene, men vårt fokus er å skrive lettfattelige artikler for folk flest.

Vi ønsker at våre artikler skal være så nøyaktig som mulig. Oppdager du feil eller mangler, setter vi stor pris på om du gir beskjed om dette.

LES MER: Kvalitetssikring av vårt medisinske fagpanel

Ankel forstuelse er en veldig vanlig skade som kan oppstå både under idrett og ved ren og skjær uflaks. Bare halvparten av alle som forstuer ankelen søker medisinsk hjelp. De fleste blir heldigvis raskt friske igjen, men mange utvikler det vi kaller for kronisk ankelinstabilitet 1. Her er det du trenger å vite om når du bør oppsøke hjelp, hva man kan forvente, og når du bør returnere til daglig aktivitet og idrett.

Hva er en forstuet ankel:

Den vanligste bør måten å vrikke ankelen på er å vrikke foten utover. Dette fører til en akutt overbelastning som kan skade leddbåndene på utsiden av foten. Medisinsk blir dette betegnet som en lateral ankelforstuelse. Disse leddbåndene er det som knytter ankelleddet sammen.

Det er også mulig å vrikke ankelen innover, der man skader leddbåndene på innsiden av foten, samt å skade det vi kaller syndesmosen, ett leddbånd som holder leggbenene dine sammen. Disse skadene er betydelig mindre vanlig, men krever normalt sett umiddelbar medisinsk hjelp.

Illustrasjon av ankel som blir vrikket inn eller ut

Hvem får en forstuet ankel:

Rundt 40% av alle forstuelser skjer ved deltagelse i idrett. De vanligste sportene det kan oppstå i, er innendørssporter som håndball, innebandy, og basketball, men også i andre idretter der hyppige vendinger er en del av hverdagen som for eksempel tennis og squash. Deltar man i disse idrettene er det viktig å forsøke forebyggende arbeid, da det å unngå skaden alltid er lettere enn å rehabilitere i etterkant. Kjønn er også en viktig faktor, da kvinner har nesten dobbelt så høy sannsynlighet for å tråkke over som menn 2.

Videre utvikler opp mot 4 av 10 det vi kaller kronisk ankelinstabilitet. Denne instabiliteten blir definert ved at man har vedvarende ankel smerter, hevelse og gjentagende overtråkk i minst 12 måneder etter det første overtråkket. En stor studie hvor over 800 000 personer var undersøkt viste at økt kroppsvekt og høy BMI er en av de store risikofaktorene for å utvikle kronisk ankelinstabilitet 3. Over tid kan dette føre til andre plager som artrosedannelse. Riktig diagnose, behandling og forebygging er derfor viktig.

Symptomer:

En nylig forstuet ankel er normalt sett smertefull og hoven, og føles ofte varm ut. Det er vanlig med blodutredelse rundt utsiden av ankelen. Ved store problemer med å legge vekt på foten, deformering av ankelen og store hevelser er det lurt å oppsøke medisinsk hjelp tidlig. Ved mistanke om brudd i ankelen, som kan skje ved kraftige overtråkk, vil det bli tatt røntgenbilde an ankelen.

I de fleste tilfeller er leddbåndet kun strekt eller delvis avrevet, i noen tilfeller kan man derimot få en avrivning av hele leddbåndet. Dette graderes på en skala fra en til tre, og kan hjelpe til med å gi en indikasjon på lengde av rehabiliteringsprosessen.

fot som viser skade etter overtråkk

Behandling:

Ved akutte overtråkk, bør behandling startes tidlig for å redusere risikoen for å utvikle kronisk instabilitet. Skulle du allerede ha ett problem med instabilitet bør du også oppsøke hjelp, men må ofte belage deg på ett lengre behandlingsforløp.

POLICE

En av de vanligste formene for selvhjelps behandling er bruk av POLICE prinsippet 4, uttrykket er en engelsk forkortelse som står for:

Protection – Beskytt det skadede området, unngå for eksempel tidlig retur til sport.
Optimal Loading – Total hvile bør unngås etter den første dagen. Gradvis økning av bevegelse og belastning kan og bør startes tidlig for å promotere helingsprossesen.
Ice – Is kan hjelpe mot hevelsen, samtidig som det kan redusere smerte, det er ingenting derimot som tyder på at det forkorter helingsprossessen 5.
Compression- Kompresjon med elastisk bandasje, gir støtte rundt det smertefulle leddet.
Elevation- Forsøk å holde foten hevet, f.eks når du ligger bør foten være høyere enn hjertet, for å minske hevelse.

Rehabilitering:

Treningsterapi bør initieres tidlig for å optimalisere bevegelighet, funksjon og muskelstyrke. Dette kan gjøres i samarbeid med en terapeut eller hjemme. Ett godt treningsprogram inkluderer mobilitet, balanse og styrke av ankelleddet.  Ved skade på leddbåndet, oppstår det ofte også skade på nervene som sender signaler til hjernen om posisjon, og mange kan få trøbbel med balanse i etterkant. En øvelse som derfor anbefales for alle med historie med ankelforstuelser er å stå på en fot, først med øynene åpne, så lukket.

Mobilisering:

De nyeste retningslinjene for ankelforstuelser viser til at manuelle behandlingsteknikker er anbefalt sammen med trening. Dette gir både kortvarige forbedringer i mobilitet, samt langvarige positive effekter. Og minsker derav sjansene for utvikling av mer langvarige problemer.

Teip:

Ved retur til sport eller dager hvor man av andre grunner må utsette ankelen for større belastninger kan teip gi ekstra støtte til ankelen. Vi anbefaler bruk av Leukotape P eller sporttape, da denne tapen gir god støtte og er veldig slitesterk for høybelastnings aktiviteter.

1: Posisjoner ankelen i en nøytral posisjon, løft foten til ca 90 grader.

2: Plasser ett anker – en tape rundt leggen, på nedsiden av muskelen

3: Legg en stripe teip fra innersiden av ankeret, under foten og opp på yttersiden av leggen, ha litt spenn i teipen, men ikke for stramt.

4: Start på yttersiden av leggen kryss tapen over fotbladet og under foten, returner til ytterside av ankel og kryss tilbake over og avslutt på innsiden av ankeret. Gjenta 2-3 ganger.

5: Lås ved å legge en ny stripe teip rundt det første ankeret.

Legemidler:

Mange tyr til legemidler etter skade for å redusere smerte og betennelse. Forskning har vist at bruk av legemidler kan være verdifullt for reduksjon av smerte. Smertestillende bør brukes med visshet om at det kan innebære komplikasjoner, samt undertrykke eller forlenge den naturlige helingsprosessen. Det anbefales derfor at bruk av smertestillende brukes i samråd med lege eller apotek.

Kirurgi:

Det er sjelden behov for operasjon etter forstuelse av ankelen. Sliter du derimot med en svak og smertefull ankel lenge etter skaden, samt at den stadig glipper eller gir etter, kan kirurgiske inngrep med reparasjon av avrevne leddbånd hjelpe. Som ved alle kirurgiske inngrep er det en liten risiko for komplikasjoner, som for eksempel at nervene i foten kan bli skadet, infeksjon, blødningsrisiko og utvikling av slitasjegikt. Funksjonell behandling med tidlig trening og mobilisering er fortsatt å foretrekke i majoriteten av tilfeller, men all behandling bør individualiseres.

Prognose:

De aller fleste blir helt bra igjen, selv etter kraftige ankel forstuelser. Ved større skader bør man forvente en lengre tid før ankelen blir bra igjen. Ved milde forstuelser kan man som oftest gå som normalt igjen etter en til to uker. Mens ved kraftige forstuelser kan dette ta opp til 6 uker. Opptil en tredjedel har fremdeles litt vondt etter ett år. Innen 12 måneder kan de aller fleste trene som de gjorde før skaden. Det er likevel viktig å beskytte ankelen de første seks ukene etter skaden, for å minske sjansen for ett nytt overtråkk. Dette kan gjøres ved bruk av teip, slik at ankelen blir mer stabil ved utøvelse av sport.

Skulle du ha noen spørsmål om overtråkk og annen fotproblematikk, bruk kommentarfeltet under så svarer vi fortløpende.

Bruk kartet under for å finne en kiropraktor som behandler føtter

 

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Espen er kiropraktor ved Ullevål Kiropraktorklinikk og behandler smerter i rygg og nakke, i tillegg til smerter i hofte og føtter.  Espen har mye fokus på opptrening og rehabilitering.
Feltet er påkrevd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

2 kommentarer på "Forstuet ankel – alt du trenger å vite"

  1. Når kan man begynne å forsiktig belaste foten igjen etter å ha forstuet den? Hvordan vet man at man ikke gjør mer skade? Og er det bevegelser man bør unngå?

    1. Hei Kristin

      Ved de fleste overtråkk kan du begynne å belaste forsiktig nesten dagen etter. Ved kraftigere overtråkk vil jeg anbefale å kontakte en kiropraktor eller fysioterapeut om man er usikker på hvor tidlig du skal belaste. Ingen bevegelser er off limit, men vis varsomhet de første dagene pga smertene.

      Espen

Innstilling for informasjonskapsler

Nettstedet spør om du godtar informasjonskapsler for at nettsiden skal lastes og fungere raskere, samt informasjonskapsler til bruk mtp sosiale medier og annonsering. Informasjonskapsler for sosiale medier og annonsering fra tredjeparter brukes for å tilby deg funksjoner på sosiale medier og tilpassede annonser. Ønsker du mer informasjon eller vil du endre innstillingene dine, trykk på knappen ”Mer informasjon” eller gå til ”Innstillinger for informasjonskapsler” nederst på nettsiden. Mer informasjon om informasjonskapsler og personvern, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du disse informasjonskapslene og den involverte behandlingen av dine personopplysninger?

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Disse informasjonskapslene er nødvendig for nettsidens grunnleggende funksjoner og vil derfor alltid være aktivert. Dette inkluderer informasjonskapsler som gjør at du blir husket når du besøker nettsiden innenfor én enkelt økt eller, hvis du ber om det, fra økt til økt. Disse informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel handlevogn- og betalingsprosessen. I tillegg har informasjonskapslene funksjoner i tilknytning til ivaretakelse av nettstedets sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.

Informasjonskapsler på sosiale medier gir deg mulighet for å koble deg til det sosiale nettverket ditt og dele innhold fra nettstedet vårt via sosiale medier. Informasjonskapsler på annonser (fra tredjeparter) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse annonseringen bedre i forhold til dine interesser, både innenfor og utenfor dette nettstedet. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha mer informasjon om denne behandlingen av personopplysninger, kan du se våre Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Dersom du deaktiverer disse informasjonskapslene, kan det medføre at du ser annonser som ikke er like relevante for deg, eller at det ikke er mulig å koble til like effektivt med Facebook, Google eller andre nettverk, og/eller at du ikke får delt innhold på sosiale medier.